Toen in 2016 het Brexit-referendum de wereld schokte en bedrijven in spanning hield, rook Anton Filippo een kans. Een paar jaar later, in december 2020, was Brexit officieel een feit, en was Rotterdam Customs Services (RCS) geboren. ‘Wij zagen al vroeg in wat er kon gebeuren en hebben niet gewacht om een oplossing te vinden.’
‘Vanaf 2018 werkten we aan een plan met een grote opdrachtgever van het moederbedrijf LPB. We moesten een nieuw speelveld creëren, dus reisden we naar Engeland om de juiste partners te vinden’, legt hij uit.
Het idee om de douanediensten te versterken en uit te breiden, groeide uit de ervaring die Anton in huis had. LPB had al een douaneafdeling, en Brexit gaf precies het zetje dat ze nodig hadden om die kennis te laten groeien.
De directeur blikt terug op die beginperiode: ‘Vanaf 2018 waren we bezig met veldwerk en voorbereidingen. Tegen het eind van 2020 was Rotterdam Customs Services een feit. We begonnen met een klein team van tien mensen, bijna van de straat geplukt, en waren klaar om 1 januari 2021 van start te gaan.’
Inmiddels is het team gegroeid naar 18 man en RCS biedt niet alleen diensten aan voor verkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk, maar verzorgt douanedocumentatie wereldwijd. ‘We moesten ons team opbouwen met een mix van ervaren declaranten voor de importkant en mensen die we hebben gerekruteerd en opgeleid. We hebben direct geïnvesteerd in digitalisering om het zo soepel mogelijk te maken. Mensen zijn echt in het werk gegroeid.’
‘Vanaf 2018 werkten we aan een plan met een grote opdrachtgever van het moederbedrijf LPB. We moesten een nieuw speelveld creëren, dus reisden we naar Engeland om de juiste partners te vinden’, legt hij uit.
Het idee om de douanediensten te versterken en uit te breiden, groeide uit de ervaring die Anton in huis had. LPB had al een douaneafdeling, en Brexit gaf precies het zetje dat ze nodig hadden om die kennis te laten groeien.
De directeur blikt terug op die beginperiode: ‘Vanaf 2018 waren we bezig met veldwerk en voorbereidingen. Tegen het eind van 2020 was Rotterdam Customs Services een feit. We begonnen met een klein team van tien mensen, bijna van de straat geplukt, en waren klaar om 1 januari 2021 van start te gaan.’
Tekst gaat verder onder de foto
Kar is gaan rollen
De eerste maanden waren niet makkelijk. ‘De eerste drie maanden waren eerlijk gezegd een lijdensweg’, lacht Anton. ‘Niemand wist precies wat er gebeurde. Het was een compleet nieuwe situatie voor iedereen. Het was spannend en pittig, maar zodra we de basis hadden gelegd, is de kar gaan rollen. En we rollen nog steeds.’Inmiddels is het team gegroeid naar 18 man en RCS biedt niet alleen diensten aan voor verkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk, maar verzorgt douanedocumentatie wereldwijd. ‘We moesten ons team opbouwen met een mix van ervaren declaranten voor de importkant en mensen die we hebben gerekruteerd en opgeleid. We hebben direct geïnvesteerd in digitalisering om het zo soepel mogelijk te maken. Mensen zijn echt in het werk gegroeid.’
Nieuwe business
Anton is trots op wat er in vier jaar tijd is opgebouwd. ‘We zijn er gewoon voor gegaan, ondanks de onzekerheid. Het was hard werken, maar dat hoort bij ondernemen. Het mooiste is dat het goed heeft uitgepakt. Het is een succesverhaal geworden. Er komt nog steeds dagelijks nieuwe business binnen.’Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht