‘Mijn droom? Dat YNNO altijd in handen blijft van onze mensen.’ Dat zegt Robert-Jan Snijders, directeur van het adviesbureau voor nieuwe manieren van werken. ‘Toen het bedrijf 20 jaar bestond heb ik dat ook gezegd in mijn speech tijdens het jubileumfeest. Het is een van de succesfactoren van YNNO. Al sinds de oprichting is het bedrijf – ontstaan vanuit TwynstraGudde – dankzij certificaten op aandelen volledig in handen van medewerkers.’
Laten we even terug in de tijd gaan, naar het begin. In 2001 waagde Robert-Jan samen met Marco van Walstijn de sprong als ondernemer, in eerste instantie nog met TwynstraGudde als meerderheidsaandeelhouder. ‘Vijf jaar later verkregen we zelf het meerderheidsbelang en veranderde de naam in YNNO en vandaag de dag werkt hier een team van zo’n 50 mensen. En iedereen heeft een beetje YNNO’, zegt Robert-Jan. ‘Als we het 50-jarig jubileum vieren en ik als alumnus op het feest mag komen, dan hoop ik dat daar niets aan is veranderd.’
‘Ons adviesbureau kijkt naar nieuwe manieren van werken. Wij maken de wereld van werk mooier, leuker, beter en efficiënter voor mensen. Dat doen we zowel digitaal als fysiek. De werkomgeving moet het succes van de organisatie ondersteunen, het moet meer zijn dan een plek waar je je laptop openklapt.’
Al vanaf het prille begin boeit het Robert-Jan hoe je technologie kunt inzetten om het werk van mensen mooier en leuker te maken. ‘Het liefst maken we die reis samen met mensen binnen een organisatie. Om voor korte tijd één te worden, maar wel met een externe blik.’
En soms, geeft Robert-Jan toe, is het best moeilijk om na een periode weer afscheid te nemen. ‘Maar mijn motto is: als je je gaat conformeren aan de regels binnen een bedrijf, is het voor een adviseur tijd om weg te gaan. Dan accepteer je eigenlijk dingen die veranderd moeten worden.’
Zelf blijft de directeur van YNNO ook zo dicht mogelijk bij de actie. Robert-Jan is nog altijd zo’n zestig procent van de tijd bij klanten op locatie te vinden. ‘Je kunt pas echt wat betekenen als je de klant begrijpt. En dat gebeurt alleen als je dicht bij ze bent.’
Laten we even terug in de tijd gaan, naar het begin. In 2001 waagde Robert-Jan samen met Marco van Walstijn de sprong als ondernemer, in eerste instantie nog met TwynstraGudde als meerderheidsaandeelhouder. ‘Vijf jaar later verkregen we zelf het meerderheidsbelang en veranderde de naam in YNNO en vandaag de dag werkt hier een team van zo’n 50 mensen. En iedereen heeft een beetje YNNO’, zegt Robert-Jan. ‘Als we het 50-jarig jubileum vieren en ik als alumnus op het feest mag komen, dan hoop ik dat daar niets aan is veranderd.’
Rotterdamse mentaliteit
Robert-Jan geniet van zijn werk, ook nog na bijna 24 jaar. Zodra hij over YNNO en zijn werk begint te praten, twinkelen zijn ogen. ‘We zijn gevestigd in Utrecht, maar hebben een Rotterdame mentaliteit: niet alleen bedenken hoe het moet, maar het ook doen. We zijn ontwerpers én doeners. Als we iets bedenken, willen we dat in de praktijk realiseren.’‘Ons adviesbureau kijkt naar nieuwe manieren van werken. Wij maken de wereld van werk mooier, leuker, beter en efficiënter voor mensen. Dat doen we zowel digitaal als fysiek. De werkomgeving moet het succes van de organisatie ondersteunen, het moet meer zijn dan een plek waar je je laptop openklapt.’
Al vanaf het prille begin boeit het Robert-Jan hoe je technologie kunt inzetten om het werk van mensen mooier en leuker te maken. ‘Het liefst maken we die reis samen met mensen binnen een organisatie. Om voor korte tijd één te worden, maar wel met een externe blik.’
Tekst gaat verder onder de foto
Echt impact
Na 24 jaar voelt het voor Robert-Jan nog steeds als een voorrecht. ‘We komen niet om uurtjes te maken, we komen om iets te creëren dat echt impact heeft. Wij willen een bijdrage leveren aan de manier van werken binnen een organisatie.’En soms, geeft Robert-Jan toe, is het best moeilijk om na een periode weer afscheid te nemen. ‘Maar mijn motto is: als je je gaat conformeren aan de regels binnen een bedrijf, is het voor een adviseur tijd om weg te gaan. Dan accepteer je eigenlijk dingen die veranderd moeten worden.’
Zelf blijft de directeur van YNNO ook zo dicht mogelijk bij de actie. Robert-Jan is nog altijd zo’n zestig procent van de tijd bij klanten op locatie te vinden. ‘Je kunt pas echt wat betekenen als je de klant begrijpt. En dat gebeurt alleen als je dicht bij ze bent.’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht