Jos Sollie blikt terug op een bijzonder en succesvol jaar voor Maas-De Koning, de autodealer die is ontstaan uit een fusie van twee familiebedrijven. ‘Het was een druk jaar’, begint de directeur. ‘Sinds de fusie geef ik leiding aan een vernieuwde, moderne onderneming. Dat brengt veel dynamiek met zich mee.’
Het bedrijf begon direct na de fusie met een brainstormsessie onder alle medewerkers. ‘Ik zei: fuseren doen we maar één keer, laten we het dan ook in één keer goed doen’, vertelt Jos tijdens een lunch van Rotterdamse Zaken in Restaurant STER.
‘We hebben de medewerkers gevraagd wat goed ging en wat beter kon. Uiteindelijk hebben we meer dan duizend gele post-it papiertjes verzameld. Het kostte even om alles uit te werken, maar de inzichten hebben ons enorm geholpen.’
Tekst gaat verder onder de video
60.000 vaste klanten
Een van de belangrijkste speerpunten bleek het verstevigen van de klantbeleving. ‘We hebben 60.000 vaste klanten en onze missie is om hen mobiel te houden’, legt Jos uit. ‘De grootste uitdaging was ervoor te zorgen dat ze het serviceniveau ervaren dat ze mogen verwachten.’
Het resultaat mag er zijn: binnen tien maanden evenaarde Maas-De Koning al de totale omzet van 2023. ‘En qua klanttevredenheid behoren we binnen de Volkswagen- en Audi-organisatie tot de top van Nederland. Daar ben ik ontzettend trots op.’
De fusie tussen Maas Autogroep en M. de Koning Autobedrijven is een succesvolle, stelt Jos een jaar later vast. ‘Het DNA van Maas en De Koning komt voort uit familiebedrijven, sinds de jaren 50 diep geworteld in de lokale gemeenschap’, zegt hij. ‘Dat zie je terug in de mensen die hier werken. Ze wonen en leven in de regio en voelen zich sterk verbonden met ons bedrijf.’
Tekst gaat verder onder de foto
13 jubilarissen
Die verbondenheid blijkt uit de opmerkelijk lange dienstverbanden van veel medewerkers. ‘Dit jaar hadden we 13 jubilarissen die samen goed waren voor 336 dienstjaren’, zegt Jos. ‘Dat zegt iets over de relatie tussen onze mensen en het bedrijf. En met zulke lange dienstverbanden bouw je veel ervaring en veel klantenbinding op.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.