Jos Sollie blikt terug op een bijzonder en succesvol jaar voor Maas-De Koning, de autodealer die is ontstaan uit een fusie van twee familiebedrijven. ‘Het was een druk jaar’, begint de directeur. ‘Sinds de fusie geef ik leiding aan een vernieuwde, moderne onderneming. Dat brengt veel dynamiek met zich mee.’
Het bedrijf begon direct na de fusie met een brainstormsessie onder alle medewerkers. ‘Ik zei: fuseren doen we maar één keer, laten we het dan ook in één keer goed doen’, vertelt Jos tijdens een lunch van Rotterdamse Zaken in Restaurant STER.
‘We hebben de medewerkers gevraagd wat goed ging en wat beter kon. Uiteindelijk hebben we meer dan duizend gele post-it papiertjes verzameld. Het kostte even om alles uit te werken, maar de inzichten hebben ons enorm geholpen.’
Het resultaat mag er zijn: binnen tien maanden evenaarde Maas-De Koning al de totale omzet van 2023. ‘En qua klanttevredenheid behoren we binnen de Volkswagen- en Audi-organisatie tot de top van Nederland. Daar ben ik ontzettend trots op.’
De fusie tussen Maas Autogroep en M. de Koning Autobedrijven is een succesvolle, stelt Jos een jaar later vast. ‘Het DNA van Maas en De Koning komt voort uit familiebedrijven, sinds de jaren 50 diep geworteld in de lokale gemeenschap’, zegt hij. ‘Dat zie je terug in de mensen die hier werken. Ze wonen en leven in de regio en voelen zich sterk verbonden met ons bedrijf.’
Het bedrijf begon direct na de fusie met een brainstormsessie onder alle medewerkers. ‘Ik zei: fuseren doen we maar één keer, laten we het dan ook in één keer goed doen’, vertelt Jos tijdens een lunch van Rotterdamse Zaken in Restaurant STER.
‘We hebben de medewerkers gevraagd wat goed ging en wat beter kon. Uiteindelijk hebben we meer dan duizend gele post-it papiertjes verzameld. Het kostte even om alles uit te werken, maar de inzichten hebben ons enorm geholpen.’
Tekst gaat verder onder de video
60.000 vaste klanten
Een van de belangrijkste speerpunten bleek het verstevigen van de klantbeleving. ‘We hebben 60.000 vaste klanten en onze missie is om hen mobiel te houden’, legt Jos uit. ‘De grootste uitdaging was ervoor te zorgen dat ze het serviceniveau ervaren dat ze mogen verwachten.’Het resultaat mag er zijn: binnen tien maanden evenaarde Maas-De Koning al de totale omzet van 2023. ‘En qua klanttevredenheid behoren we binnen de Volkswagen- en Audi-organisatie tot de top van Nederland. Daar ben ik ontzettend trots op.’
De fusie tussen Maas Autogroep en M. de Koning Autobedrijven is een succesvolle, stelt Jos een jaar later vast. ‘Het DNA van Maas en De Koning komt voort uit familiebedrijven, sinds de jaren 50 diep geworteld in de lokale gemeenschap’, zegt hij. ‘Dat zie je terug in de mensen die hier werken. Ze wonen en leven in de regio en voelen zich sterk verbonden met ons bedrijf.’
Tekst gaat verder onder de foto
13 jubilarissen
Die verbondenheid blijkt uit de opmerkelijk lange dienstverbanden van veel medewerkers. ‘Dit jaar hadden we 13 jubilarissen die samen goed waren voor 336 dienstjaren’, zegt Jos. ‘Dat zegt iets over de relatie tussen onze mensen en het bedrijf. En met zulke lange dienstverbanden bouw je veel ervaring en veel klantenbinding op.’Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht