Twintig jaar lang was de telecomwereld de speeltuin van Micha Helmink, maar in 2018 besloot hij zijn telecomavontuur te beëindigen. Tegenwoordig is hij helemaal op zijn plek in de wereld van ultralichte zonnepanelen en duurzame systemen, bij Solmade Energy. Samen met zijn compagnon Michel van Netten. ‘Ik zou een jaartje helpen’, lacht Micha. ‘Nu zijn we vier jaar verder!’
Trots vertelt Micha over Solmade Energy, het bedrijf dat ontstaan is tijdens de coronaperiode. ‘We zijn sinds 2020 actief als verkoop- en installateur van slimme en ultralichte zonnepanelen en systemen, maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot een totaalinstallateur en volwaardig totaalleverancier voor duurzame oplossingen.’
Het idee voor Solmade Energy ontstond toen Micha zijn oude schoolvriend Michel tegenkwam. ‘Ik had mijn bedrijf verkocht, Michel ook. Hij had een metaalbedrijf, maar was ook al sinds 2002 met zonnepanelen bezig. Toen hij een lichtgewicht zonnepaneel tegenkwam, riep hij: “Micha, ik heb iets leuks!” We gingen zitten, schreven een businessplan, en nu zijn we vier jaar verder.’
Tekst gaat verder onder de foto
Alles wel gezien
In de periode daarvoor had Micha zijn telecombedrijf verkocht. ‘Het had twee redenen: enerzijds had ik alles wel gezien in die wereld, de uitdaging was weg, en anderzijds speelde mijn gezondheid toen op. Maar gelukkig kwam alles mooi samen. Ik had iemand die het bedrijf wilde overnemen, en zo ging de overgang vanzelf.’
Micha vertelt dat de telecomwereld hem als klein jongetje al fascineerde. ‘De magie achter communicatie vond ik altijd al geweldig. Hoe het mogelijk was om met een telefoon met een draadje iemand aan de andere kant van de wereld te bereiken. En ik herinner me nog dat ik met mijn Fischer-Price speelgoedtelefoon mijn opa en oma belde.’
Na een tijdje had Micha genoeg van het thuiszitten tijdens de coronaperiode. ‘De muren kwamen op me af! Ik moest weer iets doen, ondernemen. Dat voelde ik aan alles. En toen kwam Michel in beeld. Wat ik nu zo leuk vind, is dat we echt ondernemers helpen met iets dat past bij hun bedrijfsvoering. Met Solmade maken we de wereld elke dag een beetje duurzamer.’
Tekst gaat verder onder de foto
Belangrijkste motto
Micha noemt zichzelf een vakidioot, dat was hij als telecomboer al. ‘En in de wereld van zonnepanelen is dat niet anders. Elke dag bezig zijn met klanten helpen om succesvoller te worden, dat is wat ik het allerleukst vind. Mijn belangrijkste motto is dan ook: als je elke dag werkt aan het succes van anderen, word je zelf ook vanzelf succesvol.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.