Twintig jaar lang was de telecomwereld de speeltuin van Micha Helmink, maar in 2018 besloot hij zijn telecomavontuur te beëindigen. Tegenwoordig is hij helemaal op zijn plek in de wereld van ultralichte zonnepanelen en duurzame systemen, bij Solmade Energy. Samen met zijn compagnon Michel van Netten. ‘Ik zou een jaartje helpen’, lacht Micha. ‘Nu zijn we vier jaar verder!’
Trots vertelt Micha over Solmade Energy, het bedrijf dat ontstaan is tijdens de coronaperiode. ‘We zijn sinds 2020 actief als verkoop- en installateur van slimme en ultralichte zonnepanelen en systemen, maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot een totaalinstallateur en volwaardig totaalleverancier voor duurzame oplossingen.’
Het idee voor Solmade Energy ontstond toen Micha zijn oude schoolvriend Michel tegenkwam. ‘Ik had mijn bedrijf verkocht, Michel ook. Hij had een metaalbedrijf, maar was ook al sinds 2002 met zonnepanelen bezig. Toen hij een lichtgewicht zonnepaneel tegenkwam, riep hij: “Micha, ik heb iets leuks!” We gingen zitten, schreven een businessplan, en nu zijn we vier jaar verder.’
Micha vertelt dat de telecomwereld hem als klein jongetje al fascineerde. ‘De magie achter communicatie vond ik altijd al geweldig. Hoe het mogelijk was om met een telefoon met een draadje iemand aan de andere kant van de wereld te bereiken. En ik herinner me nog dat ik met mijn Fischer-Price speelgoedtelefoon mijn opa en oma belde.’
Na een tijdje had Micha genoeg van het thuiszitten tijdens de coronaperiode. ‘De muren kwamen op me af! Ik moest weer iets doen, ondernemen. Dat voelde ik aan alles. En toen kwam Michel in beeld. Wat ik nu zo leuk vind, is dat we echt ondernemers helpen met iets dat past bij hun bedrijfsvoering. Met Solmade maken we de wereld elke dag een beetje duurzamer.’
Trots vertelt Micha over Solmade Energy, het bedrijf dat ontstaan is tijdens de coronaperiode. ‘We zijn sinds 2020 actief als verkoop- en installateur van slimme en ultralichte zonnepanelen en systemen, maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot een totaalinstallateur en volwaardig totaalleverancier voor duurzame oplossingen.’
Het idee voor Solmade Energy ontstond toen Micha zijn oude schoolvriend Michel tegenkwam. ‘Ik had mijn bedrijf verkocht, Michel ook. Hij had een metaalbedrijf, maar was ook al sinds 2002 met zonnepanelen bezig. Toen hij een lichtgewicht zonnepaneel tegenkwam, riep hij: “Micha, ik heb iets leuks!” We gingen zitten, schreven een businessplan, en nu zijn we vier jaar verder.’
Tekst gaat verder onder de foto
Alles wel gezien
In de periode daarvoor had Micha zijn telecombedrijf verkocht. ‘Het had twee redenen: enerzijds had ik alles wel gezien in die wereld, de uitdaging was weg, en anderzijds speelde mijn gezondheid toen op. Maar gelukkig kwam alles mooi samen. Ik had iemand die het bedrijf wilde overnemen, en zo ging de overgang vanzelf.’Micha vertelt dat de telecomwereld hem als klein jongetje al fascineerde. ‘De magie achter communicatie vond ik altijd al geweldig. Hoe het mogelijk was om met een telefoon met een draadje iemand aan de andere kant van de wereld te bereiken. En ik herinner me nog dat ik met mijn Fischer-Price speelgoedtelefoon mijn opa en oma belde.’
Na een tijdje had Micha genoeg van het thuiszitten tijdens de coronaperiode. ‘De muren kwamen op me af! Ik moest weer iets doen, ondernemen. Dat voelde ik aan alles. En toen kwam Michel in beeld. Wat ik nu zo leuk vind, is dat we echt ondernemers helpen met iets dat past bij hun bedrijfsvoering. Met Solmade maken we de wereld elke dag een beetje duurzamer.’
Tekst gaat verder onder de foto
Belangrijkste motto
Micha noemt zichzelf een vakidioot, dat was hij als telecomboer al. ‘En in de wereld van zonnepanelen is dat niet anders. Elke dag bezig zijn met klanten helpen om succesvoller te worden, dat is wat ik het allerleukst vind. Mijn belangrijkste motto is dan ook: als je elke dag werkt aan het succes van anderen, word je zelf ook vanzelf succesvol.’Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Sylvia Kuiper