Anton Filippo hangt begin 2025 zijn werkkloffie aan de wilgen en gaat genieten van zijn pensioen. Hij heeft een prachtig werkend leven achter de rug, al zegt hij het zelf. Jarenlang maakte hij programma’s voor Radio Rijnmond. Daarnaast heeft hij drie bedrijven in het fruit; een logistieke dienstverlener, een douaneagent en een algemeen expediteur. Maar het is mooi geweest: ‘Twee jaar geleden ontvielen me een paar mensen die me dierbaar waren. Ook nog in mijn eigen leeftijd. Dat heeft me ertoe gezet dat ik gewoon meer wil gaan genieten, niet alleen maar altijd werken.’
Anton had eerder al eens samengewerkt met Hans Jansen, eigenaar van Logistic Business Partners (LBP). Toen Hans in 2003 vroeg of hij terug wilde komen om de zaken commercieel beter op de rit te zetten, had hij niet lang nodig om ja te zeggen. ‘Een geweldig bedrijf op het gebied van de logistieke dienstverlening in de afhandeling van vers fruit. Ik kwam in dienst als sales manager en zo’n zeven jaar geleden heb ik de firma samen met drie collega’s overgenomen via een buy-out. We hebben in heel de wereld klanten, al zitten de meeste in Zuid- en Midden-Amerika. Ik denk dat ik al acht keer de wereld overgevlogen ben om hen te bezoeken.’
LBP zit in Maasdijk en er werken inmiddels vijftig mensen. Koelopslag, rijpen, verpakken, distributie door heel Europa heen. Het gebeurt allemaal vanuit het enorme pakhuis langs de A20 tussen Hoek van Holland en Maassluis. Om de services die Anton en zijn compagnons konden aanbieden uit te breiden, startten ze in 2020 het bedrijf Rotterdam Customs Services, een soort douaneagentschap dat al je documenten voor invoer, doorvoer en uitvoer kan regelen. En in 2023 bedachten ze er nog een spin-off bij: Dedicated Cargo Services, een expeditiebedrijf dat zich bezighoudt met alle overige randzaken in de logistiek van fruit. Anton geeft grif toe dat hij een bezige baas is: ‘Het zijn drie afzonderlijke bedrijven, maar er zit overlap in de werkzaamheden. De een versterkt de ander en zo bieden we een totaalpakket van services aan. Die kruisbestuiving vind ik mooi om te zien. We zijn Rotterdam Customs Services begonnen toen de Brexit ingevoerd werd. Juist omdat er veel nieuwe douanedocumentatie bijkwam door het loskoppelen van het Verenigd Koningrijk uit de Europese Unie. Dat was de trigger en het sloeg aan. We zijn met tien man begonnen, en in vier jaar tijd is dat aantal verdubbeld.’
Toch ging het wringen met zijn vaste baan. ‘Ik was veel in het buitenland voor LBP en als ik daarna thuis kwam, dan moest ik in het weekend op pad voor de radio. Dat werd het thuisfront wat veel. Die vroegen of zij me ook een keer mochten zien. Ik ben gestopt, maar een radioman zijn is wellicht het leukste dat er is. Nee, dat is het leukste dat er is. Ik voelde me er senang, ik kon mijn ei kwijt en het was een mooie afwisseling met mijn vaste baan; twee totaal andere werelden.’
Het is echt naar; je hele bedrijf ligt plat en je krijgt alle instanties over de vloer, van de Douane en de politie tot de forensische opsporing. En dan heb je dus ook nog de eigenaren van dat spul, die er veel aan doen om hún goederen te pakken te krijgen.’
Anton ziet een belangrijke opgave voor de Rotterdamse haven als geheel. Er zijn veel inspanningen om criminelen te dwarsbomen, maar volgens de ondernemer kan er nog wel meer gedaan worden: ‘Het is ingrijpend, maar eigenlijk zou je elke container door de containerscan van de Douane moeten halen. Dan ontneem je de slechteriken pas echt het enthousiasme om dat spul via Rotterdam binnen te halen. Ik snap dat dit zo ingrijpend is, dat het niet zomaar gebeurt. Maar je moet iets. De haven zal in mijn ogen sowieso iets moeten, want we dreigen achter de feiten aan te gaan lopen. Zowel op dit thema als op andere vlakken. Ik zie dat de haven tegen zijn maximale capaciteit aanloopt en we zijn er niet voldoende op voorbereid om dit op tijd te ondervangen. Het duurt nu soms al een paar dagen voordat een schip gelost wordt. En ik kan je verzekeren, dat is niet prettig voor de mango’s die in zo’n container zitten.’
Hij glimlacht. ‘Als hobby, ja.’ Ergens maakt het de cirkel rond. Net als bij Radio Rijnmond kan de wijn een mooie manier zijn om toch nog lekker hobbymatig bezig te zijn. ‘We importeren nu exclusief van vijf wijnhuizen vanuit Italië en champagnes uit Frankrijk. Deze zijn in Nederland alleen via ons te krijgen. Maar we gaan uitbreiden. We zijn in gesprek met een leverancier uit Chili en eentje uit Marokko. En wie weet gaan we ook Spaanse wijnen leveren. We hebben sinds kort een appartementje op een uur onder Alicante. Vanwege het klimaat, maar ik kan me prima voorstellen dat ik daar ook af en toe een glaasje wil proeven. Mooi toch? Leuke dingen blijven doen waar ik enorm van kan genieten, maar wel allemaal net wat langzamer en met meer tijd en aandacht. Ik verheug me er enorm op.’
Anton had eerder al eens samengewerkt met Hans Jansen, eigenaar van Logistic Business Partners (LBP). Toen Hans in 2003 vroeg of hij terug wilde komen om de zaken commercieel beter op de rit te zetten, had hij niet lang nodig om ja te zeggen. ‘Een geweldig bedrijf op het gebied van de logistieke dienstverlening in de afhandeling van vers fruit. Ik kwam in dienst als sales manager en zo’n zeven jaar geleden heb ik de firma samen met drie collega’s overgenomen via een buy-out. We hebben in heel de wereld klanten, al zitten de meeste in Zuid- en Midden-Amerika. Ik denk dat ik al acht keer de wereld overgevlogen ben om hen te bezoeken.’
LBP zit in Maasdijk en er werken inmiddels vijftig mensen. Koelopslag, rijpen, verpakken, distributie door heel Europa heen. Het gebeurt allemaal vanuit het enorme pakhuis langs de A20 tussen Hoek van Holland en Maassluis. Om de services die Anton en zijn compagnons konden aanbieden uit te breiden, startten ze in 2020 het bedrijf Rotterdam Customs Services, een soort douaneagentschap dat al je documenten voor invoer, doorvoer en uitvoer kan regelen. En in 2023 bedachten ze er nog een spin-off bij: Dedicated Cargo Services, een expeditiebedrijf dat zich bezighoudt met alle overige randzaken in de logistiek van fruit. Anton geeft grif toe dat hij een bezige baas is: ‘Het zijn drie afzonderlijke bedrijven, maar er zit overlap in de werkzaamheden. De een versterkt de ander en zo bieden we een totaalpakket van services aan. Die kruisbestuiving vind ik mooi om te zien. We zijn Rotterdam Customs Services begonnen toen de Brexit ingevoerd werd. Juist omdat er veel nieuwe douanedocumentatie bijkwam door het loskoppelen van het Verenigd Koningrijk uit de Europese Unie. Dat was de trigger en het sloeg aan. We zijn met tien man begonnen, en in vier jaar tijd is dat aantal verdubbeld.’
Tekst gaat verder onder de foto
Radioman
Anton werkt al lang in de logistieke dienstverlening. Toch kunnen mensen hem vooral kennen van iets heel anders: zijn werk bij Radio Rijnmond. Hij schiet in de lach: ‘Ja, daar heb ik mooie jaren gehad. Ik deed dat wel als hobby, trouwens. Ik werkte ooit voor het Rotterdams Dagblad op de sportredactie om het amateurvoetbal in de regio te verslaan. Dan stond ik op zaterdagochtend in de snijdende kou bij Berkel tegen TOGB om een stukje te schrijven. Hans van Vliet vroeg op een gegeven moment of ik bij Radio Rijnmond wilde komen. Ook op de sportredactie als bureauredacteur. Dat leek me wel leuk en ik heb er van alles meegemaakt. Ik ben ook gaan regisseren en heb er ook programma’s als Wakkere Honden gemaakt. Een gouden tijd, die een goede twintig jaar geduurd heeft.’Toch ging het wringen met zijn vaste baan. ‘Ik was veel in het buitenland voor LBP en als ik daarna thuis kwam, dan moest ik in het weekend op pad voor de radio. Dat werd het thuisfront wat veel. Die vroegen of zij me ook een keer mochten zien. Ik ben gestopt, maar een radioman zijn is wellicht het leukste dat er is. Nee, dat is het leukste dat er is. Ik voelde me er senang, ik kon mijn ei kwijt en het was een mooie afwisseling met mijn vaste baan; twee totaal andere werelden.’
Tekst gaat verder onder de foto
Echt naar
Iedereen weet: in de logistiek komt het soms voor dat er een extraatje tussen het fruit verstopt zit. En dat zijn extraatjes waar je niet op zit te wachten. Gelukkig heeft Anton er niet veel ervaring mee: ‘We hebben een keer een lading drugs tussen de ananassen gehad. Het is drie keer gebeurd in de tijd dat ik bij LBP werk. Ik denk dat we het geluk hebben dat we onze klanten heel goed kennen en ook zeker weten dat zij eerlijk zijn. Maar goed, die criminelen zijn slim dus je weet nooit zeker wat er onderweg met je lading gebeurt.’Het is echt naar; je hele bedrijf ligt plat en je krijgt alle instanties over de vloer, van de Douane en de politie tot de forensische opsporing. En dan heb je dus ook nog de eigenaren van dat spul, die er veel aan doen om hún goederen te pakken te krijgen.’
Anton ziet een belangrijke opgave voor de Rotterdamse haven als geheel. Er zijn veel inspanningen om criminelen te dwarsbomen, maar volgens de ondernemer kan er nog wel meer gedaan worden: ‘Het is ingrijpend, maar eigenlijk zou je elke container door de containerscan van de Douane moeten halen. Dan ontneem je de slechteriken pas echt het enthousiasme om dat spul via Rotterdam binnen te halen. Ik snap dat dit zo ingrijpend is, dat het niet zomaar gebeurt. Maar je moet iets. De haven zal in mijn ogen sowieso iets moeten, want we dreigen achter de feiten aan te gaan lopen. Zowel op dit thema als op andere vlakken. Ik zie dat de haven tegen zijn maximale capaciteit aanloopt en we zijn er niet voldoende op voorbereid om dit op tijd te ondervangen. Het duurt nu soms al een paar dagen voordat een schip gelost wordt. En ik kan je verzekeren, dat is niet prettig voor de mango’s die in zo’n container zitten.’
Tekst gaat verder onder de foto
Pensioen
Dat soort zaken houden Anton bezig tot op de laatste werkdag voor zijn pensioen. Maar zodra het 31 december 2024 is, houdt hij op. ‘Twee jaar geleden is een aantal mensen mij ontvallen in mijn nabije kring. Mensen die me dierbaar waren en die van dezelfde leeftijd waren als ik. Dat zette me aan het denken: dit wordt vervelend. Ik werk zestig, zeventig, tachtig uur in de week, maar wil gewoon meer gaan genieten. Er is meer dan mijn werk in het fruit alleen. Ik wil meer rust, meer tijd met mijn gezin. En ik heb met een vriend ook nog een kleine wijnimport. Daar zijn we drie jaar geleden mee gestart. Daar wil ik ook meer tijd in steken.’Hij glimlacht. ‘Als hobby, ja.’ Ergens maakt het de cirkel rond. Net als bij Radio Rijnmond kan de wijn een mooie manier zijn om toch nog lekker hobbymatig bezig te zijn. ‘We importeren nu exclusief van vijf wijnhuizen vanuit Italië en champagnes uit Frankrijk. Deze zijn in Nederland alleen via ons te krijgen. Maar we gaan uitbreiden. We zijn in gesprek met een leverancier uit Chili en eentje uit Marokko. En wie weet gaan we ook Spaanse wijnen leveren. We hebben sinds kort een appartementje op een uur onder Alicante. Vanwege het klimaat, maar ik kan me prima voorstellen dat ik daar ook af en toe een glaasje wil proeven. Mooi toch? Leuke dingen blijven doen waar ik enorm van kan genieten, maar wel allemaal net wat langzamer en met meer tijd en aandacht. Ik verheug me er enorm op.’
Tekst: Sander Grip
Fotografie: Vincent van Dordrecht