Iets voor elkaar krijgen? Laat dat maar aan André van der Meijden over. Zo regelde hij Dick Advocaat voor de sponsoravond van zijn voetbalclub en organiseert Verkerk – het installatiebedrijf waar hij manager is – veel voor het personeel en de buurt. Ook staat hij voor het goede doel zelf te klussen in Afrika. ‘Het zijn soms kleine dingen, daar kun je mensen iets teruggeven.’
André van der Meijden komt al vanaf zijn zevende bij voetbalvereniging Herovina in Herwijnen, het Gelderse gehucht waar hij woont. Jaren als voetballer, maar ook als voorzitter en trainer van zijn dochters team. En als sponsorcommissievoorzitter, een rol waarin hij een vooruitstrevende aanpak hanteert.
‘We zijn een voetbalclub met 300 leden en we voetballen in de vierde klasse, maar we hebben inderdaad iets van 140 sponsoren, van bord- tot shirtsponsor’, knikt hij bescheiden. ‘Wat kun je mensen bieden bij een voetbalclub? Sponsoring blijft toch vaak een beetje beperkt tot reclame in het plaatselijke krantje en een reclamebord. Het is heel veel goodwill. Daarom moet je die sponsors ook eens een keer een leuke avond of event bieden.’
Tekst gaat verder onder de foto
Kees Jansma
‘Nadat we als bestuur de sponsoring zijn gaan doen, hebben we gezegd: we moeten leuke gasten uitnodigen voor een interview. Toen ben ik in contact gekomen met Jan Dirk Stouten en via hem zijn we in het eerste jaar begonnen met Kees Jansma (foto boven) op een sponsoravond. Die werd druk bezocht en daarna hebben we ook onder anderen René van der Gijp, Dick Advocaat, Cor Pot en Leontien Zijlaard-van Moorsel langs gehad op de club.’
Klein clubje, grote namen. Wat is zijn aanpak? ‘We hadden één hele grote sponsor en dat geeft natuurlijk wel een kickstart. Uiteindelijk hebben we dat uitgebreid. Ik zeg altijd: je moet de goede mensen benaderen. En als je er eentje kunt enthousiasmeren die ergens in een netwerk zit, dan kan hij ook andere mensen enthousiasmeren. En dan is het een kwestie van leuke dingen organiseren.’
‘Dat zijn soms kleine dingen: een attentie met kerst, op de slotdag iets leuks doen. Daar kun je mensen iets teruggeven. We hebben nu ook een bal- en wedstrijdsponsor geïntroduceerd, die komen met een foto op social media. Mensen vinden dat leuk. Maar, je moet ook een goed team hebben om succesvol te kunnen zijn. Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde als in het bedrijfsleven.’
Familiegevoel
André is Business Unit Manager bij Verkerk in Zwijndrecht, een multidisciplinaire technische dienstverlener op het gebied van gebouwgebonden installaties in de industrie, vastgoed, energie-infra en gezondheidszorg. ‘Verkerk is een vierde generatie familiebedrijf dat in 2017 is overgenomen door het internationaal beursgenoteerde VINCI Energies.’
‘Maar dat familiebedrijfgevoel is er nog steeds. Mensen hebben het hier naar hun zin, ze kunnen doorgroeien en werken er soms 30, 40 en zelfs 50 jaar. We hebben vaders én zoons hier. Dat zegt iets over het bedrijf en het zegt ook iets over hoe Verkerk als naam wordt gezien in Zwijndrecht en omgeving. We doen ook veel voor de buurt.’
Verkerk organiseert dit jaar voor de 46e keer de jaarlijkse Verkerkloop, waaraan duizenden mensen meedoen, van schoolkinderen tot bedrijven. ‘Iedereen hier kent de loop en heeft er wel eens aan meegedaan. Wat ook leuk is, en dat typeert dan ook weer echt het bedrijf, is dat we twee keer per jaar iets organiseren voor de gepensioneerden van Verkerk. Je kan dan wel internationaal zijn, maar we blijven goed voor onze mensen zorgen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Werk altijd dynamisch
Die betrokkenheid, dingen organiseren en voor elkaar krijgen vindt André het leukste aan zijn werk. ‘Ik wil dat iedereen het naar zijn zin heeft en vind het leuk om dingen voor elkaar te krijgen en goed te regelen. Mijn werk is altijd dynamisch en dat realiseren daar houd ik van: je begint een project met een ontwerp, je bouwt iets, je maakt het af en dan heb je het staan.’
Dat realiseren komt ook terug in het vrijwilligerswerk dat André samen met een Verkerkcollega uit zijn business unit doet bij Kebene, een opvanghuis voor kinderen in Kenia. ‘Een kennis van die collega heeft dat project opgezet en vroeg of we wat wilden doen. In 2016 hebben we de eerste keer schoolspullen gedoneerd. Nadat we dat drie jaar deden, vroegen ze of we een keer langs kwamen om de spullen zelf uit te delen.’
‘Op een gegeven moment hebben we ook een stuk landbouwproject geadopteerd en hebben we gezorgd dat er een waterput kwam. En vorig jaar hebben we zonnepanelen aangebracht op de daken, zodat ze daarin zelfvoorzienend kunnen zijn. We doen dit al bijna tien jaar en ik probeer er één keer per jaar naartoe te gaan. Kijk, je kan de wereld niet veranderen. Maar je kan sommigen wel helpen. Ja toch?’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.