Op een doordeweekse ochtend stapt Dirk-Jan Deelen zijn café binnen, een plek die hij tien jaar geleden met een mengeling van ambitie en twijfel overnam. Café Gers in Spijkenisse is inmiddels een begrip, een ontmoetingsplek waar vriendschappen ontstaan en waar het leven gevierd wordt. Dirk-Jan, aimabel en met een flinke dosis humor, heeft een weg afgelegd die hem van een zingende barman in Rotterdam naar een gedreven ondernemer in Spijkenisse bracht.
Dirk-Jan groeit op in een warm gezin, waar ze het niet breed hebben. Zijn ouders scheiden wanneer hij vijf jaar oud is, en samen met zijn jongere broertje wordt hij door zijn moeder opgevoed. ‘Ze werkte in de verpleging, draaide onregelmatige diensten en hield alle ballen in de lucht. Wij kwamen niks te kort, maar leerden wel dat geld niet vanzelfsprekend was. Roomboter op je brood? Eén keer per week, meer zat er niet in. Maar ik ben er niet slechter van geworden.’
Die bescheiden maar gelukkige jeugd vormt hem. Dirk-Jan ontwikkelt een ijzersterk doorzettingsvermogen en een talent om van weinig iets moois te maken. ‘We gingen gewoon naar buiten, voetbalden met een bal van een paar gulden en amuseerden ons urenlang. Kinderen van nu hebben het makkelijker, maar missen misschien ook wat creativiteit daardoor.’
Tekst gaat verder onder de foto
Zijsprong naar de journalistiek
Hoewel de horeca altijd als een rode draad door zijn leven loopt, begint Dirk-Jan zijn carrière op een heel ander pad. Hij studeert kort Japans in Leiden, een keuze die meer gebaseerd is op fascinatie voor multinationals als Sony en Yamaha dan op diepe liefde voor de Japanse cultuur.
‘Na de eerste colleges had ik al door dat dit niets voor mij was. Iedereen discussieerde over Japanse filosofie en cinematografie, terwijl ik gewoon dacht: Japan is booming, daar wil ik bij horen.’
Zijn liefde voor sport brengt Dirk-Jan vervolgens bij Rijnmond Sport, waar hij als bureauredacteur en verslaggever werkt. ‘Ik vond het fantastisch, maar de combinatie met mijn horecawerk werd te zwaar. Ik kwam om vijf uur ‘s ochtends thuis van de horeca en moest om tien uur alweer langs het veld staan. Uiteindelijk moest ik kiezen. De horeca won.’
Tekst gaat verder onder de foto
De liefde voor de horeca – en voor Anouk
Zijn eerste stappen in de horeca zet Dirk-Jan als tiener in het Carillon, een bar in Rotterdam. ‘Ik wist niks van drankjes, laat staan in welk glas je een sherry moest schenken. Maar ik leerde snel.’ Daar ontmoet hij ook Anouk, zijn grote liefde.
’Zij kwam daar een drankje doen. Ik was 22, zij pas 15. Natuurlijk was er toen nog niets, maar we bleven elkaar tegenkomen en uiteindelijk groeide daar iets moois uit. We zijn nooit uit elkaar geweest.’
Van het Carillon gaat Dirk-Jan naar Bar Dancing Hallo en later naar de legendarische Skihut, waar hij niet alleen áchter maar ook óp de bar staat, als zanger. ‘Het begon als een grap. We dronken Apfelkorn en bier en ineens stond ik met een microfoon mee te zingen. Mensen vonden het geweldig, en voor ik het wist stond ik daar als vaste zanger. Vijftien jaar lang.’
Tekst gaat verder onder de foto
De stap naar het ondernemerschap
Hoewel hij geniet van het leven in de Skihut, begint rond zijn 45e de vraag te knagen: wil ik dit blijven doen tot mijn pensioen? ‘Ik zag mezelf niet als vijftigplusser nog op de bar staan tussen de jeugd. Toen kwam een vriend met een voorstel: Café De Keijzer in Spijkenisse stond in de stille verkoop. Of het niks voor mij was.’
Dirk-Jan gaat in gesprek met de eigenaren, onder wie de moeder van dj Afrojack. ‘Ik denk dat Afrojack tegen haar zei: “Joh, die zaak loopt toch niet, weg ermee”. Strik erom en verkocht. En daar stond ik dan, ineens kroegbaas.’
Zijn vrouw Anouk heeft aanvankelijk haar bedenkingen. ‘Zij is meer van de zekerheden. Ze staat al sinds haar twintigste voor de klas en heeft altijd een stabiele baan gehad. Toen we begonnen met Gers, zaten we in de opstartfase en zag zij alleen maar geld verdwijnen: goodwill, inventaris, huur, een nieuw terras. Dat trok ze niet, dus ze heeft snel afscheid genomen van mijn administratie. Maar ze steunde me volledig.’
Tekst gaat verder onder de foto
Een familiebedrijf in hart en nieren
Café Gers groeit uit tot een succes. Dirk-Jan weet met zijn ervaring en charme een plek te creëren waar mensen graag terugkomen. En dat is niet het enige waar hij trots op is: zijn kinderen, Floris en Merel, hebben hun eigen pad gekozen.
‘Onze dochter doet de Hogere Hotelschool in Maastricht en onze zoon studeert bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Hij heeft net zijn bachelor gehaald en gaat verder voor zijn master. Ze doen het geweldig en ik ben supertrots op ze.’
Met zijn kinderen het huis uit had Dirk-Jan kunnen denken dat het leven rustiger zou worden. Maar dat blijkt mee te vallen. ‘We hebben een caravan in Ouddorp en brengen daar veel tijd door. Anouk fantaseert al over kleinkinderen, want ja, zij is gek op kinderen. Maar voorlopig genieten we vooral van onze vrijheid.’
Tekst gaat verder onder de foto
Gelukkig met het leven
Als je Dirk-Jan vraagt wat geluk voor hem betekent, hoeft hij niet lang na te denken. ‘Als het goed gaat met mijn kinderen, ben ik voor tachtig procent gelukkig. De rest is bijzaak. Gezondheid, een fijne zaak en een goed huwelijk maken het plaatje compleet.’
Ondanks zijn drukke agenda maakt hij tijd voor ontspanning. ‘Ik heb vroeger veel getennist, maar tegenwoordig ben ik aan het padellen. Wie niet? Vrienden van vroeger, die ik uit het oog was verloren, komen weer samen op de baan. Dat is fantastisch.’ Met een knipoog voegt hij hieraan toe: ‘Het leven is net als een goede kroegavond: je moet het vieren, je moet het delen en af en toe moet je gewoon even een liedje zingen.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.