Dick Smit van Zondervan Groep gaat iedere dag met plezier naar zijn werk. ‘Als je geen plezier hebt, moet je stoppen. Wij hebben een prachtig kantoor en een mooie werkplaats. Dat vind ik essentieel. Je brengt zoveel tijd door op je werk, dan moet je in een omgeving zitten die je motiveert. En dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor mijn mensen. Goede koffie, fijne bussen, topgereedschap. Alles moet in orde zijn.’
Om te komen tot waar hij nu staat heeft Dick keihard gewerkt. En dat doet hij nog steeds. ‘Dat is niet erg. Ik nam dit bedrijf 26 jaar geleden over, en er komt als eigenaar veel op je af. Ik zeg niet dat ik vaak wakker heb gelegen, maar af en toe een onrustige nacht was geen uitzondering. Toch bleef ik altijd rustig. Gewoon creatief zijn, je schouders eronder zetten en doorgaan!’
Zondervan is een gevestigde naam in het installeren, onderhouden en beheren van technische installaties op het gebied van loodgieterswerk, verwarming en klimaatbeheersing. Dick is trots op de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. ‘Hoe? Nou, wij leiden al 25 jaar zelf mensen op. Momenteel hebben we weer tien leerlingen in huis.’
Tekst gaat verder onder de foto
Jubilarissen
‘En weet je’, vervolgt hij, ‘veel van de mensen die wij opleiden, werken hier al lang. We hebben dit jaar zelfs weer een aantal jubilarissen. Het verloop is minimaal. En als iemand zich verder wil ontwikkelen in een andere functie, geef je hem die kans. Talent moet je koesteren en verder helpen.’
Bij Zondervan werken ze hard aan een goede bedrijfscultuur, vertelt Dick. ‘Je moet goed luisteren naar je mensen. Sparren is essentieel. En als je elkaar zo goed kent, herken je dingen sneller. Als iemand even in de put zit, bijvoorbeeld door privéomstandigheden, dan neem je even de tijd voor een kop koffie en een goed gesprek. We proberen altijd te helpen waar we kunnen.’
Twee van zijn kinderen, Manuel en Rafael, werken ook bij Zondervan. Manuel is sinds kort operationeel directeur, terwijl Rafael zijn weg vindt in de projecten. ‘Mijn dochter studeert nog. Ik heb mijn kinderen nooit gedwongen om in het bedrijf te stappen, ze moeten het zelf willen.’
Tekst gaat verder onder de foto
‘Kan ik niet wat doen?’
Dick zag al vroeg dat Manuel die kant op wilde. ‘Ik hoor het hem nog zeggen toen hij acht jaar oud was: “Kan ik niet wat doen?” En ja hoor, stond hij mee te helpen met het opruimen van het magazijn. Toen hij nog jonger was, zat hij op zaterdag op kantoor, speelde met auto’s terwijl ik de administratie deed. Het is geweldig om te zien hoe hij zich zo heeft ontwikkeld. En wie weet wat Rafael in de toekomst nog gaat doen.’
Dick heeft weinig wensen meer. ‘Ik bewaar nooit voor later. Je leeft nu. Ik geniet van het leven, dat heb ik altijd gedaan. Je moet ook leven, want je weet nooit hoe het loopt. Mijn dromen heb ik wel verwezenlijkt. Ja, ik ben gelukkig, zowel zakelijk als privé. Wij gaan altijd voor lange-termijn samenwerkingen – met onze klanten, onze leveranciers en onze medewerkers. Dat betaalt zich altijd terug!’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.