Op zondag 13 april staat #demooiste weer op de agenda: de NN Marathon Rotterdam. Duizenden atleten doorkruisen de stad op weg naar de finish op Coolsingel! Van wereldtoppers die de marathon in twee uur (!) voltooien, tot de vele recreanten die ook hun eigen topprestatie leveren. Sommigen lopen voor de uitdaging, anderen ter nagedachtenis van een geliefde of om geld in te zamelen voor een goed doel. Wat hun motivatie ook is, iedereen heeft zijn of haar persoonlijke verhaal.
In aanloop naar de marathon kijken we vooruit met partners van Rotterdamse Zaken die half april ook aan de start staan, tussen al die duizenden deelnemers. Vandaag doen we dat met Patrick Sol van Howden Nederland.
Hoe vaak heb je de marathon van Rotterdam al gelopen?
‘Vier keer, dus dit wordt mijn jubileum! De eerste keer was in 2020, daarvoor had ik al een paar keer de kwartmarathon gelopen. Eigenlijk was het plan om in 2019 voor het eerst de marathon van Rotterdam te doen, ik was er helemaal klaar voor… totdat ik ging skiën. Voorste kruisband afgescheurd! Dag marathon. Uiteindelijk liep ik datzelfde jaar in november New York, wat ook geweldig was, maar ik wilde zo graag in Rotterdam starten. Echt, dat was een teleurstelling! Vorig jaar heb ik trouwens Berlijn gelopen, ook fantastisch.’
Tekst gaat verder onder de foto
Waarom loop je de marathon?
‘Een vriend van mij, Harald van Spronsen, loopt al veel langer marathons. Ik stond hem soms op te wachten bij de finish. En toen ik hem daar zag finishen, was hij zo fit, fitter dan ik me voelde zonder marathon in mijn benen. Toen dacht ik: ‘Dit moet ik ook doen!’ Ik ben gaan trainen bij PAC. Het is gewoon ontzettend leuk om de marathon te lopen. Het houdt je scherp, fit, en het is een geweldige sportieve uitdaging!’
Wat is je mooiste herinnering aan de marathon van Rotterdam?
‘Het is toch de sfeer langs de kant. Er staan zoveel mensen die je aanmoedigen! Je loopt door je eigen stad, langs het Feyenoordstadion, over de Mariniersweg, door Crooswijk. Iedereen roept je naam, dat is echt een machtig gevoel!’
Het mooiste stuk van het parcours?
‘De Mariniersweg, bij De Gele Kanarie. Dat stuk is zo intens! Je bent al kapot, maar de energie daar is niet normaal. En de tweede keer over de Erasmusbrug, als je de stad weer inloopt, is ook geweldig. Je ziet de stad voor je, alles leeft, de muziek staat keihard. Zo mooi!’
Tekst gaat verder onder de foto
Wat betekent Rotterdam voor jou?
‘Rotterdam is alles voor me. Het is mijn stad. Feyenoord speelt hier, mijn vrienden en familie wonen hier, alles speelt zich hier af. Rotterdam is mijn thuis.’
Heb je een richttijd?
‘Ja, 04:00 uur. Sneller kan ik niet. Mijn doel is vooral om de marathon uit te lopen, en dat is me tot nu toe altijd gelukt. Helemaal heel blijven, lekker genieten en een leuke dag hebben. Want hardlopen is echt geweldig. Dit jaar doe ik trouwens voor het eerst mee aan de Roparun!’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.