Op zondag 13 april staat #demooiste weer op de agenda: de NN Marathon Rotterdam. Duizenden atleten doorkruisen de stad op weg naar de finish op Coolsingel! Van wereldtoppers die de marathon in twee uur (!) voltooien, tot de vele recreanten die ook hun eigen topprestatie leveren. Sommigen lopen voor de uitdaging, anderen ter nagedachtenis van een geliefde of om geld in te zamelen voor een goed doel. Wat hun motivatie ook is, iedereen heeft zijn of haar persoonlijke verhaal.
In aanloop naar de marathon kijken we vooruit met partners van Rotterdamse Zaken die half april ook aan de start staan, tussen al die duizenden deelnemers. Vandaag doen we dat met makelaar Paul van Weelden van Van Weelden Wonen.
Hoe vaak heb je de marathon van Rotterdam gelopen?
‘Één keer! En die marathon liep ik met een blessure. Op 28 februari 2019 kreeg ik een zweepslag. Normaal staat daar zes weken herstel voor, precies de periode waarin je de laatste lange trainingen naar de marathon maakt. Die miste ik dus volledig. Het was echt doffe ellende. Bij De Gele Kanarie kwam ik mijn vriendin tegen. Toen ik snel vertelde hoe het ging, zei ze dat ik best kon stoppen. Maar daar was ik nog niet aan toe en ik heb doorgezet. Daar ben ik best trots op, hoewel het niet de marathon was die ik me had voorgesteld. Dat ik ‘m uitliep, had ik ook te danken aan Raymond van den Ende en Jelle Broekstra. We stimuleerden elkaar om in die zware winterperiode door te gaan. Ik wilde samen met Raymond en Jelle starten, maar die marathon was zo zwaar dat ik tot dit jaar geen zin had in Rotterdam.’
Tekst gaat verder onder de foto
Waarom loop je de marathon?
‘Ik heb niet zozeer een diepere intrinsieke motivatie, ik loop gewoon omdat ik het leuk vind. Het is goed voor je lichaam, nu én voor de toekomst. Ik wil niet per se bewijzen dat ik iets kan, maar het voelt gewoon goed om te lopen. Het mooie van trainen voor een marathon is dat je je grenzen verlegt. Vorig jaar liep ik ruim 21 kilometer in halve marathon van Eindhoven, daar leef je dan echt twee weken naartoe. Nu voor de marathon doe je nog ‘even snel’ een lange duurloop van 30 kilometer tussen je werk en je boodschappen in. Het gevoel van fit zijn is gewoon lekker.’
Wat is je mooiste herinnering aan de marathon van Rotterdam?
‘De finish! En daarna, alle bekenden die je langs het parcours ziet staan. Het is altijd mooi om mensen te zien die je kent, en vaak weten ze precies waar je loopt via sociale media. Ze houden je in de gaten, en dat geeft je echt een thuisgevoel.’
Het mooiste stuk van het parcours?
‘Zodra je van de Boszoom de Kralingse Weg opdraait, langs de golfbaan. Dan wordt het weer drukker met toeschouwers, en weet je dat je op weg bent naar de finish. Het voelt mentaal alsof de grootste ellende achter je ligt.’
Tekst gaat verder onder de foto
Wat betekent Rotterdam voor jou?
‘Thuis! Ik zou het nog ingewikkeld kunnen uitleggen, maar nee, voor mij is Rotterdam gewoon thuis.’
Heb je een richttijd?
‘Ja 3:30! Dat is een behoorlijk snelle tijd voor mij, maar ik ga die uitdaging aan. Na veel blessures in de afgelopen jaren, ben ik al dik een jaar bezig met de voorbereiding. Daar hoort een ambitieuze richttijd bij. Zo ben ik. Mijn eerste marathon in Rotterdam liep ik in 4:24 en New York in 2017 in 3:59:09. Ik vraag me soms af of 3:30 echt reëel is, maar ik ga er alles aan doen!’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht & Paul van Weelden (privé)
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.