Na het succesvolle theatercollege van vorig jaar met Kees Jansma, keerden we deze maand terug naar het sfeervolle Theater Walhalla. Deze keer te gast: Jan Rotmans, hoogleraar en wetenschapper op het gebied van transities en duurzaamheid. Hij deed zijn verhaal in een presentatie en ging in gesprek met Jan Dirk Stouten. En inderdaad, Jan heeft een duidelijke visie die altijd stof tot nadenken geeft.
Theater Walhalla, gelegen op Katendrecht, is inmiddels niet alleen een culturele hotspot, maar ook een symbool van verandering. Wat ooit een achtergestelde wijk was, is mede dankzij Harry-Jan Bus en zijn vrouw Rachèl van Olm, die het kleine theater startten, uitgegroeid tot een van hipste wijken van de stad.
Het thema van dit theatercollege? Er gebeurt veel in de wereld, maar wat betekent dat precies? Zijn de vele crises (energie, grondstoffen, klimaat, woningmarkt, oorlogen enz.) waarmee we als mensheid te maken hebben alleen een bedreiging of juist een zegen omdat een fundamentele verandering nabij is?
Jan Rotmans was er om dit te duiden voor de 35 aanwezige partners. Vooral toen het persoonlijk werd, ontstond er een reactie uit het publiek. ‘Jan zegt altijd dat grote transities gepaard gaan met persoonlijke veranderingen in mensen,’ aldus Jan Dirk. ‘Ieder mens moet een crisis doormaken voordat hij of zij echt in staat is om te veranderen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Ingrijpende gebeurtenissen
Rotmans vertelde over ingrijpende gebeurtenissen in zijn leven: zijn fietsongeluk en zijn chronische ziekte. Jan Dirk: ‘Hij raakte voor de zaal geëmotioneerd, en dat zorgde voor veel warme reacties. Mensen waren vol lof over zijn openheid, optimisme en houding.’
De aanwezige partners deelden deze ochtend ook hun eigen inzichten. Norbert de Boer (Fundament Lansingerland) en Riewing van Eerden (Handelsbanken) spraken vanaf de tribune over de manieren waarop zij zich onderscheiden in hun markt.
In een panel met Rotmans, vertelde Erik Zevenbergen (directeur Diergaarde Blijdorp) over de transitie die de dierentuin doormaakt. Alleen dieren in hokken plaatsen, behoort volgens hem tot het verleden. Blijdorp is wereldwijd actief met projecten die natuur en diersoorten beschermen. Rotmans was lovend over zijn leiderschap: ‘Als hij de baas zou zijn in Artis, zouden zij voorop lopen!’
Tekst gaat verder onder de foto
Misverstand
Iris de Jongh (manager business relations bij Philip Morris) deelde de toekomstvisie van het bedrijf waar zij werkt: ‘Op lange termijn zullen we stoppen met de productie van sigaretten, wij streven naar een rookvrije toekomst.
Rotmans benadrukte hoe knap het is dat Iris, in zo’n proces, mensen weet mee te krijgen. ‘Het is altijd een misverstand dat je 50 procent van de mensen moet overtuigen om verandering door te voeren. Het gaat erom dat 25 procent gelooft in de verandering. Als dat lukt, volgt de rest vanzelf.’
Jan Dirk: ‘Ik sta zestig keer per jaar op een podium, maar Jan is ongetwijfeld de beste met wie ik samenwerk. Hij weet altijd zijn publiek aan het denken te zetten over de tijd waarin we leven en maakt zelfs de meest complexe onderwerpen symbolisch klein en eenvoudig te begrijpen.’
Onze partners genoten van de hapjes en drankjes, verzorgd door Van der Linde Catering + Evenementen, en hadden volop stof om na te praten.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.