Op zondag 13 april staat #demooiste weer op de agenda: de NN Marathon Rotterdam. Duizenden atleten doorkruisen de stad op weg naar de finish op Coolsingel! Van wereldtoppers die de marathon in twee uur (!) voltooien, tot de vele recreanten die ook hun eigen topprestatie leveren. Sommigen lopen voor de uitdaging, anderen ter nagedachtenis van een geliefde of om geld in te zamelen voor een goed doel. Wat hun motivatie ook is, iedereen heeft zijn of haar persoonlijke verhaal.
In aanloop naar de marathon kijken we vooruit met partners van Rotterdamse Zaken die half april ook aan de start staan, tussen al die duizenden deelnemers. Vandaag doen we dat met Ruben van Eijck van BASE Advocaten.
Hoe vaak heb je de marathon van Rotterdam al gelopen?
‘Zeventien keer! Mijn ultieme doel is om de twintig te halen in Rotterdam, maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat nog gaat lukken. Dit zou zomaar een van mijn laatste marathons kunnen zijn. Vorig jaar moest ik verstek laten gaan vanwege rugklachten, en die spelen nu opnieuw op. Maar… ik ga lopen! De pijn is minder dan vorig jaar, maar het is wel spannend. Overigens heb ik ook twee keer de marathon van New York gelopen. De eerste was in 2002, vlak na 9/11. En in 2008 liep ik de Jungfrau-marathon in Zwitserland. Dat was echt rampzalig! Ongelofelijk zwaar. Ik ging vreselijk kapot, ha ha!’
Tekst gaat verder onder de foto
Waarom loop je de marathon?
‘Toen ik in 2002 in New York startte en in 2003 voor het eerst in Rotterdam liep, had ik het virus helemaal te pakken. “Dat kan sneller”, dacht ik. En zo begon het. Als je tien keer de Rotterdam Marathon loopt, krijg je een speldje van de burgemeester als Super Marathon Master. Na vijftien keer opnieuw. En je krijgt zelfs een bericht dat je je mag inschrijven als Super Marathon Master. Dat vind ik gaaf. Ik vind ook altijd medestanders om mee te lopen. Ook dit jaar starten we met vier collega’s van BASE. Dat werkt aanstekelijk. Ik liep jarenlang met een goede vriend. Elke zondagochtend om 9 uur stond hij bij mij op de stoep om te trainen. Zo blijf je fit en gemotiveerd.’
Wat is je mooiste herinnering aan de marathon van Rotterdam?
‘Dat is een lastige keuze… maar als ik moet kiezen, dan is het toch mijn vijftiende marathon. Toen kreeg ik een hand van burgemeester Ahmed Aboutaleb. Ik postte een foto op LinkedIn en kreeg honderden reacties. Dat vond ik echt bijzonder.’
Het mooiste stuk van het parcours?
‘Zonder twijfel Crooswijk! Daar krijg je echt kippenvel. Er staan zoveel mensen, de energie is ongekend. De mensen schreeuwen je naam, ook al kennen ze je niet. Je wordt echt gedragen door het publiek. Daar doe je het eigenlijk voor!’
Tekst gaat verder onder de foto
Wat betekent Rotterdam voor jou?
‘Grappig genoeg wilde ik hier tijdens mijn studie zo snel mogelijk weg. Maar toen kreeg ik een baan in Rotterdam, en sindsdien ben ik van de stad gaan houden. Ik heb Rotterdam sinds 1999 enorm zien veranderen. Het is het kloppende hart van Nederland. Altijd in beweging. Ik ga hier nooit meer weg, dat weet ik zeker.’
Heb je een richttijd?
‘Nee, die ambitie heb ik losgelaten vanwege mijn rugklachten. Dit jaar is uitlopen al een overwinning op zich, en daar ben ik blij mee. Ik heb nog nooit een marathon niet uitgelopen, dus er moet heel wat gebeuren wil dat nu anders zijn. Mijn beste tijd ooit is 3:41, maar daar kom ik nu niet meer aan. En dat is prima. Als ik de finish maar haal!’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht & Ruben van Eijck (privé)
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.