Op de jaarlijkse ‘Handendag’ van Handen van Humanitas brengt oprichtster Nicole van Namen netwerkpartners samen. Daaruit ontstaan vaak goede ideeën.
Handen van Humanitas – het goede doel van stichting Humanitas – is een netwerk van maatschappelijk betrokken ondernemers en bedrijven die mensen in kwetsbare situaties een warm hart toedragen. ‘We willen vraagstukken uit de stad, zoals eenzaamheid, op straat leven en dementie, op een vriendelijke manier onder het voetlicht te brengen; daarnaast halen we met feelgood acties en duurzame samenwerkingen donaties op’, licht Nicole toe. Een hoogtepunt van het netwerk is de jaarlijkse ‘Handendag’, waarvoor alle netwerkpartners worden uitgenodigd voor een inspirerende middag en avond.
‘We blikken met een gevarieerd programma dan samen terug op een jaar. Tijdens een voorgaande editie zijn we gehost door KPN: in het auditorium daar heeft Jan Dirk Stouten ondernemer Maarten Reijgersberg geïnterviewd. Daarna hadden we Victor Mids; die Handendag had het brein als thema. Vorig jaar zijn we gehost door Wim Milder van Axoft IT & Telecom, ook aangesloten bij Rotterdamse Zaken. Daarna reden we met Joris Lutz in een bus langs verschillende plekken in de stad waar cliënten van stichting Humanitas hun kunst exposeerden.’
Tekst gaat verder onder de foto
Netwerk laten groeien
Voor aanstaande Handendag op 20 mei verklapt Nicole dat deze plaatsvindt bij On Other Drugs aan de Rotte. ‘Daar komt Harry Piekema ons leren hoe je in 30 seconden je boodschap echt goed over de bühne kan brengen. We willen altijd wel iets serieus doen, maar het moet ook niet te hoogdravend en te collegeachtig zijn. Gewoon lekker luchtig en Rotterdams.’
Volgens Nicole kan een Handendag bijdragen om het netwerk in stand te houden, te laten groeien en om binding tussen partners te stimuleren. ‘Daarbij willen we de gevoelige zaken waarvoor we ons hard maken met de kennis en vaardigheid van iedere netwerkpartner aanpakken.’
Tekst gaat verder onder de foto
Sociaal isolement
Als voorbeeld voor een idee vanuit Handen van Humanitas noemt ze een initiatief voor mensen in een sociaal isolement. ‘Daar zitten 500 Rotterdammers in, waarbij er bij 300 nooit iemand binnenkomt, behalve onze vrijwilliger. Dat zijn ook niet de lieve opaatjes en omaatjes achter de geraniums, maar vaak zorgmijders; mensen met een krasje en een deukje.
‘Eric Slabbekoorn van het Thon Hotel, aangesloten bij ons netwerk, kwam met het volgende. Hij zei: ik heb een hotel en gooi heel veel ontbijt weg. Als we nou eens per maand tien mensen uit dat sociaal isolement bij mij uitnodigen om gratis te komen ontbijten? Ze leren elkaar kennen, jij hebt geen vrijwilligers nodig en ik hoef het niet weg te gooien. Dat hotelinitiatief om zo’n groep te adopteren loopt inmiddels en er zijn meer hotels die interesse hebben.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.