De wereldreis die Sara Jans van Smart Talent op 24-jarige leeftijd maakte, was niet alleen een enorme verrijking en mega-avontuur. Ze ontwikkelde ook haar relativeringsvermogen, waar ze nu nog steeds profijt van heeft. ‘De wereld is zo briljant mooi.’
‘I have no special talent, I am only passionately curious’, staat op een deur in Sara’s Smart Group-kantoor in het Koetshuis in Rotterdam. ‘Ik denk dat als je nieuwsgierig blijft, je ongelooflijk veel blijft leren’, licht ze toe. ‘Niet alleen in ons werk is nieuwsgierigheid in alles enorm belangrijk. We willen weten wat mensen beweegt, echt doorgronden wie we tegenover ons hebben zitten. Ook in mijn persoonlijke leven ben ik buitengewoon nieuwsgierig.’
Tekst gaat verder onder de foto
Zo briljant mooi
Dat leidde ertoe dat ze op jonge leeftijd een wereldreis maakte. Die bracht haar naar Canada, Nieuw-Zeeland, Australië, Indonesië, Singapore, Maleisië, Thailand, Vietnam en Cambodja. ‘De wereld is zo briljant mooi’, vertelt ze vol vuur. ‘Het is zo’n verrijking om jezelf te mogen voeden met andere culturen en omgevingen. Het voelen, proeven van een ander land is echt een van de grootste rijkdommen die er voor mij bestaat.’
Tien maanden lang was ze op reis; een mega-avontuur, vindt ze nog altijd. ‘Als arme backpacker met een rugzakje op – zonder make-up, met twee afritsbroeken en weinig op zak – ging ik op pad. Maar ik heb zoveel mooie mensen ontmoet en de belevenis heeft me enorm verrijkt. Dit zouden mijn kinderen ook echt een keer moeten ervaren in hun leven.’
Tekst gaat verder onder de foto
Ondernemersgeest
Toen al een ondernemersgeest, kocht Sara in Australië een busje van een local om het land te verkennen. ‘Dus niet een kant-en-klaar backpackersbusje, daar betaalde je veel geld voor. Ik dacht, dat ga ik slimmer doen. Dus heb ik een gewoon busje laten omtimmeren door een paar bouwvakkers en er een matras en kampeerspullen ingelegd. Uiteindelijk heb ik dat busje met 1000 dollar winst kunnen verkopen, dus dat was wel een goeie move.’
Wat ze vanuit haar omzwervingen heeft meegenomen waar ze nu zowel privé als zakelijk nog steeds profijt van heeft? ‘Mijn relativeringsvermogen. Ik heb zoveel armoede en ellende gezien. Vooral in Cambodja met de massagraven van de Khmer Rouge. Dat heeft wel de meeste indruk op mij gemaakt.’
‘Je gaat ongelooflijk waarderen wat we hebben in Nederland. Ik kan er dan ook slecht tegen als mensen klagen over dingen die hier niet goed gaan. Dan denk ik: je hebt werkelijk geen idee hoe het ook zou kunnen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Nog lang niet uitgereisd
‘Wat ik ook heb meegenomen is de wetenschap dat ik nog lang niet uitgereisd ben. Dat ik mezelf nog steeds verwonder over de diversiteit in culturen, landen en de natuur. Het blijft magnifiek. Ook daar geldt weer: ik hou van mensen en tijdens het reizen ontmoet je er ook zoveel. Dan ben ik nieuwsgierig naar wat ze beweegt, waarom ze reizen, wat het doel is en wat ze eruit willen halen. Dus ja, die nieuwsgierigheid komt altijd terug.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.