Diana Schultz weet het nog goed: haar eerste dagen bij Rotterdam Topsport in 2002 vielen samen met een turbulente periode. Feyenoord stond in de UEFA Cup-finale in De Kuip, terwijl Nederland werd opgeschrikt door de moord op Pim Fortuyn. ‘En daar zat ik dan, als stagiaire, aan tafel met vertegenwoordigers van de UEFA, politie, stadion en gemeente. Alles draaide om veiligheid en crisisscenario’s. Een bizarre, maar ontzettend leerzame vuurdoop.’
Wat begon als stage, groeide uit tot een carrière van inmiddels 22 jaar. Diana zit duidelijk op haar plek. ‘Nog voor ik afgestudeerd was, werd ik assistent in het sponsorteam. Daarna volgden steeds nieuwe rollen. Tien jaar geleden werd ik sponsormanager, nu ben ik sinds drie jaar verantwoordelijk voor alle partnerships en activaties binnen de sponsorgroep.’
Liefst 80 bedrijven zijn verbonden aan de topsportorganisatie. ‘Elk met hun eigen motivatie om ons te steunen. Die diversiteit van branches maakt het werk enorm veelzijdig. Het voelt nooit alsof ik 22 jaar hetzelfde doe.’
Tekst gaat verder onder de foto
De allerbeste sporters
Naast sponsorrelaties is Diana ook betrokken bij topsportevenementen en de sporters die Rotterdam Topsport ondersteunt. ‘Het blijft telkens bijzonder om zó dicht op de topsport te zitten. Ik zie de allerbeste sporters in actie. Niet alleen van Nederland, maar van de wereld.’
Ze is trots op Rotterdam als topsportstad. ‘Onze organisatie bestaat nu 35 jaar en we mogen ontzettend blij zijn met een gemeente die nog altijd voluit voor onze ambitie gaat: Rotterdam op de kaart zetten als absolute topsportstad.’
Diana zegt te zijn gevormd door Rotterdam Topsport. ‘Ja, natuurlijk. Intern door de collega’s, extern door de bedrijven en sportbonden waarmee we samenwerken. Wij hoeven niet te kiezen voor één sport. Van boksen tot beachvolleybal, we werken met álle takken van sport. Die mix van sport en bedrijfsleven vind ik ontzettend leerzaam.’
Tekst gaat verder onder de foto
Voelsprieten in de hele stad
Ze is niet de enige met zo’n lange staat van dienst bij Rotterdam Topsport. Simone de Mos, Karin Luijendijk en Gerda IJff zijn er zelfs nóg langer bij. ‘We zijn een professionele club met voelsprieten in de hele stad. Het draait niet om ons, maar om de sporters en Rotterdam. Daar doen we het voor.’
Hoogtepunten genoeg: ‘De UEFA Cup-finale in 2002, het WK Beachvolleybal in 2015 bij ss Rotterdam, ook vanwege die unieke locatie, het EK Boksen voor jeugd en dames, en natuurlijk de Tour de France in 2010 en Tour de France Femmes in 2024. Megaproducties die niemand heeft gemist. Pure reclame voor de stad.’
Tekst gaat verder onder de foto
Vriendschappen
Door de jaren heen ontstonden er vriendschappen met sporters. ‘Via het boksen leerde ik Marichelle de Jong goed kennen. En ook met ex-judoka Marhinde Verkerk en inmiddels oud-hockeyer Jeroen Hertzberger heb ik een mooie band opgebouwd. Maar bijvoorbeeld ook met een aantal TeamNL-turners die nu in het Topsportcentrum trainen.’
Dromen voor de toekomst? Diana hoeft niet lang na te denken. ‘Dat we Rotterdam ook de komende jaren blijven neerzetten als topsportstad, zowel nationaal als internationaal. En dat we samen met het bedrijfsleven blijven bouwen aan die ambitie. Want dat netwerk is goud waard.’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht & Rotterdam Topsport
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.