Robert-Jan Snijders en Nick Lettink runnen YNNO als een speeltuin van creativiteit en inspiratie. Voor de klanten én voor hun eigen medewerkers. Dat slaat aan, want YNNO is meer dan alleen een groep collega’s; het is een bedrijf waar mensen zich voelen als in een hechte vriendengroep. Precies dat is wat ze willen bereiken: hard werken met elkaar, altijd voor elkaar opkomen en maximaal genieten als daar de ruimte voor is. ‘En die ruimte maken we. Altijd.’
Robert-Jan Snijders richtte YNNO, een adviesbureau voor nieuwe manieren van werken, samen met een collega van Twynstra Gudde (TG) op. ‘Het idee voor YNNO is ontstaan binnen TG, waar we ons toen bezighielden met het leuker, mooier en efficiënter maken van werk en de werkomgeving. Eind jaren 90 ontstond er een organisatietrend je meer als netwerkorganisatie te positioneren. Zo ook TG, waardoor er een mogelijkheid ontstond om onze adviesgroep op dit gebied te verzelfstandigen. “Zo werden we een aparte BV. We richtten ons in eerste instantie op de IT-kant van de werkomgeving. Met veertien collega’s gingen we van start, binnen de muren van moederorganisatie TG onder de naam Twynstra Work Innovation B.V.’
‘In 2003 kwamen nog een aantal adviseurs van TG over die zich vooral met de fysieke kant van de werkomgeving bezighield. Nadat we in overleg met TG zelf als medewerkers de meerderheid van de aandelen hadden verworven, hebben we ook onze naam veranderd: YNNO. Wat je uitspreekt als You Know. Zo gingen we onze kijk op de verandering van het werk en de invloed daarvan op zowel de digitale als de fysieke werkomgeving combineren. Daar is later ook de begeleiding van medewerkers bij gekomen onder de noemer gedrag en verandering. Dat is nog steeds ons bedrijfsmodel en daarin zijn we ook nog steeds uniek in de markt.’
Tekst gaat verder onder de foto
In tien jaar directeur
Nick Lettink kwam in 2014 binnen bij YNNO en ontwikkelde zich in 10 jaar tijd tot directeur. ‘Toen ik binnenkwam, was ik startend adviseur. Ik herinner me dat er in die tijd veel te doen was over de kantoortuin als een slechte plek om te werken vanwege onder andere slecht klimaat, akoestiek en gebrek aan privacy. Het is kritiek die nog altijd links en rechts te horen is.’
‘En dat is nou precies waar wij iets aan konden doen: een goede plek creëren waar je op een fijne manier kunt werken, voorzien van alle middelen die je nodig hebt om goed je werk te kunnen doen. Wat we bovenal zien is dat de architect weet hoe je een kantoor mooi kunt maken en dat wij weten hoe deze werkomgeving op de juiste manier te gebruiken. Door samen naar een passend ontwerp te werken en deze te realiseren kom je tot een mooie omgeving waarin je goed kunt werken.’
Corona als versneller
YNNO begint altijd met de vraag: hoe werk je, hoe werk je samen en hoe gaat dit er in de toekomst uitzien? Pas dan komt de vraag hoe je digitale omgeving en/of je kantoor eruit moet zien om een nieuwe manier van (samen)werken te realiseren. Het gaat niet om een paar mooie apps of systeemplafond aanbrengen en een paar bureaus neerzetten, maar om de vragen over hoe je samenwerkt en welke ICT je daarvoor nodig hebt. Welke digitale en fysieke omgeving daar vervolgens bij past en hoe de verhouding tussen thuis en kantoor goed georganiseerd wordt. Voor al die dingen staat YNNO graag aan de lat.
Nick: ‘Wij komen aan het begin en denken mee hoe jij jouw bedrijf zo effectief en goed mogelijk kunt inrichten, qua ICT-middelen en huisvesting. En wat er van medewerkers wordt verwacht in de overgang naar de nieuwe omgeving en nieuwe manier van werken die daaruit voortvloeit. Daar begeleiden wij ze dan bij.’ Robert-Jan vult aan: ‘Feitelijk doen wij al ruim twintig jaar wat sinds de coronacrisis gemeengoed geworden is; dat mensen op verschillende plaatsen hun werk goed kunnen doen. Dat betekent dat je vooral op output aanstuurt. Voor corona waren dat soms moeilijke discussies met werkgevers, sinds corona is er een omslag in het denken over de werkplek geweest. Inmiddels is het een soort privilege om zelf te bepalen waar, wanneer en hoe je je werk doet. Daar moeten werkgevers op inspelen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Strategisch middel
Nick ziet dat de vraag die YNNO krijgt op het gebied van de fysieke omgeving verschoven is van: hoe kunnen we onze vierkante meters zo efficiënt mogelijk gebruiken?, naar: hoe kunnen we onze manier van werken verbeteren en hoe ziet dat er in de toekomst uit? Om daarna een vertaling te maken naar een werkomgeving die past om de juiste mensen binnen te halen, te behouden en optimaal te ondersteunen. ‘Ik zie dat goede huisvesting inmiddels een strategisch middel geworden is.’
Robert-Jan: ‘Daarmee is grappig genoeg onze propositie nog hetzelfde als toen we begonnen. Het unieke van onze aanpak is die combinatie van kennis over de digitale en fysieke huisvesting, gecombineerd met het begeleiden van medewerkers van onze opdrachtgevers in een nieuwe manier van werken.’
Dat die vraag steeds bij YNNO terechtkomt, vinden de heren niet gek, stellen ze met een knipoog. ‘Wij zijn in omvang een middelgroot bureau en we doen ons werk met liefde. Juist door de persoonlijke aanpak, kunnen we een organisatie goed begeleiden naar een nieuwe manier van werken.’
Tekst gaat verder onder de foto
Hard werken, hard genieten
En niet te vergeten: practise what you preach. YNNO is vooral zelf voorbeeld van hoe ze het voor hun klanten willen organiseren. YNNO zelf is een bedrijf dat zijn medewerkers bindt in de faciliteiten die het biedt en hoe ze de medewerkers ondersteunt. Maar nog veel belangrijker, vindt Robert-Jan: ‘Het zit ook in de cultuur van ons bedrijf. Hoe we met elkaar zíjn. Ondanks dat ons kantoor zich in Utrecht bevindt, is ons DNA dat Rotterdamse van niet lullen maar poetsen. Hard werken én veel lol maken. Wij werken niet alleen om geld te verdienen, maar vooral om het leuk te hebben met elkaar. Als we het goed doen, delen we dit met elkaar door te investeren in ontwikkeling van nieuwe inzichten en producten, opleidingen, studiereizen en ‘fun’ activiteiten.’
Nick: ‘We fietsen, wandelen, lopen hard en padellen met elkaar. We zijn veel meer dan alleen collega’s. Zo zijn er verschillende collega’s die met elkaar op vakantie gaan en met enige regelmaat samen de kroeg in duiken. Die cultuur bij ons is echt van doorslaggevend belang. En dat begint al bij het aantrekken van nieuwe mensen. Het uitbreiden van de club is geen doel op zich; wij selecteren liever op die match met onze cultuur, waarbij we zoeken naar die mensen die nét een beetje anders zijn dan de rest en echt wat toevoegen. Het lijkt soms alsof we een vriendengroep zijn met dezelfde interesses in het werk en de werkomgeving. Dat komt omdat we veel dezelfde kernwaarden hebben. We staan vaak hetzelfde in het leven en in ons werk, terwijl je allemaal vrijgelaten wordt om wel of niet met elkaar op te trekken. Doordat onze cultuur zo is, spreek je elkaar ook snel en makkelijk aan en blijf je prettig met elkaar samenwerken.’
Tekst gaat verder onder de foto
Nadenken
Nick en Robert-Jan zijn geen uitzondering op deze regel. ‘We maken ruimte om te genieten. Altijd. Want er is gewoonweg meer dan werken alleen’, stelt Robert-Jan onomwonden. ‘Ik vind het oprecht ook leuk om dingen te doen met collega’s, zeker omdat het nooit als een verplichting voelt. En het is ook zeker geen verplichting om overal aan mee te doen. En natuurlijk steken we veel tijd in dat werk, maar er is een leven naast dat werk en dat blijven we erkennen en opzoeken.’
En dan blijken er opvallend veel hobby’s te zien die gedeeld worden. Nick: ‘Zo houden wij allebei erg van fietsen. En dat werkt aanstekelijk, want inmiddels beginnen collega’s ook een fiets te kopen en hebben we een aantal jaar geleden meegedaan aan Alpe d’HuZes met de Rotterdam Fund Racers. En ik ga vaak mee met de fietsclub waar Robert-Jan in Rotterdam bij aangesloten is.’
Robert-Jan: ‘Ons werk is best wel intensief, je bent veel weg en maakt lange dagen. Dat maakt die ontspanning des te belangrijker om te organiseren. We geven mensen meer vrije dagen dan gemiddeld, maar we gaan ook hiken in de Schotse Hooglanden. Die trips gebruiken we om onze mensen aan te zetten tot nadenken over wat ze willen in hun carrière en binnen het bedrijf. We zoeken steeds die combinatie. Dat slaat aan want mensen blijven langer dan gemiddeld bij ons in dienst. Het verloop is echt heel laag.’ Nick schiet in de lach: ‘En de mensen die weggaan, komen bovengemiddeld vaak weer terug bij ons na een paar jaar. Of als collega of als opdrachtgever. Mensen voelen zich thuis bij ons.’
Tekst gaat verder onder de foto
De blik vooruit
In 2026 bestaat YNNO 25 jaar. Robert-Jan is daar ongelofelijk trots op en droomt alvast verder: ‘Ik wil nog wel meemaken dat we 50 jaar bestaan. Dat hoeft niet meer als directeur, trouwens’, schiet hij in de lach. ‘Mijn droom is dat we al die tijd een organisatie van mogelijkheden blijven. Dat mensen hier de ruimte vinden om zichzelf te ontwikkelen.’
Nick heeft ook nog wel een persoonlijk doel: ‘Ik fiets in mijn vrije tijd ultra bikepacking races, wedstrijden van 1000, 2000 kilometer of meer. Ik zou graag de Transcontinental race een keer willen fietsen. Al gaat dat vast nog jaren duren.’ Robert-Jan sluit af met een brede glimlach: ‘Als hij dat gaat doen, sta ik aan de finish! Maar om het bescheiden te houden: in 2026 gaan we alle eilanden van de Canarische Eilanden fietsen samen. Voor mij is dat wel genoeg.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.