‘Drink less, but better’ is sinds het begin van VINVIN Wines in 2020 het credo. Die betere, exclusieve wijnen zijn bij wijnexpert Corinne Hofland in goede handen.
De wijnbusiness is Corinne met de paplepel ingegoten: zowel haar opa als haar vader zaten in de wijnhandel en hadden wijnspeciaalzaken in Nederland. ‘Wijn zat er al vroeg in’, vertelt ze, ‘ik ben al 25 jaar werkzaam in de wijnhandel.’ Op haar 18e deed Corinne haar eerste van vele wijnopleidingen, tot aan een prestigieuze Master of Wine aan toe – het hoogst haalbare. Daarvoor reisde ze de hele wereld rond, van Londen en Bordeaux tot Californië.
Haar carrière begon ze bij een wijnimportconcern. ‘Daar ben ik 20 jaar blijven plakken en heb ik verschillende disciplines doorlopen: van stagiaire marketing, inkoop en portfolioverantwoordelijke tot aan het management. In 2019 heb ik dat opgezegd om begin 2020 samen met Frank, ondernemer pur sang, plannen te maken voor een eigen wijnbedrijf: de import van wijn uit de hele wereld en distributie op de Nederlandse markt. Hij heeft altijd gezegd: Wat jij doet is uniek en moet je zelf doen, daar ga ik je bij helpen.’ Dat werd dus VINVIN Wines. Leuk weetje: ‘Vin is natuurlijk wijn in het Frans, maar vinvin is fonetisch ook 2020, ons oprichtingsjaar.’
Tekst gaat verder onder de foto
Vlammende start
Samen met Frank Laurentius en Corinnes oud-collega Marcel Just de la Paisières kende VINVIN Wines, mede door het omvangrijke netwerk en de gebundelde kennis van het drietal, al vrij snel een vlammende start. ‘Inmiddels zijn we vijf jaar verder. Wat we vanaf het begin al zeiden was: ‘drink less, but better.’ Daarmee waren we onze tijd een beetje vooruit. Want wat je nu ziet is dat de wereldwijde wijnconsumptie enigszins naar beneden gaat, maar dat mensen meer geïnteresseerd zijn in betere wijnen.’
‘Er wordt eerder gekozen voor kwaliteit, voor biologische en duurzame wijn. Dat is ook kenmerkend voor VINVIN: we werken met top wijnhuizen en specifiek met familiebedrijven. Die werken automatisch duurzamer en vaak biologisch. Ook kennen we al onze producenten persoonlijk.’
Tekst gaat verder onder de foto
Nieuwe mogelijkheden
Naast levering aan private buyers, horeca en de particulier die van mooie wijnen houdt – de wijn die in voetbalprogramma VI wordt geschonken is ook afkomstig van VINVIN – heeft Corinne voor VINVIN twee eigen wijnmerken in de portfolio en is ze altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de wijnhandel nog leuker te maken. ‘Want de Nederlandse wijnmarkt is best verzadigd. Met VINVIN noemen we onszelf echte gamechangers in wijn: we willen de wereld van de wijn creëren, verbeteren en vernieuwen.’
‘Dat doen we echt anders: met dynamiek, klasse en kwaliteit. We kijken naar de producenten die we selecteren: familiebedrijven met exclusieve wijnen.’
‘Daarnaast werken we ook met Italesse: supermooie wijnglazen en karaffen uit Italië. Voor zakelijke klanten hebben we ook een business membership, waarbij je een bedrag betaalt en
voor een grotere waarde kunt besteden in het jaar. Daarnaast ontvang je daarbij ook privileges, zoals exclusieve proeverijen, toegang tot speciale allocaties en een vaste korting op de wijnen.’
Tekst: Laura Tenret
Fotografie: VINVIN Wines
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.