‘Wie is jouw grootste inspiratiebron?’ Dat vroegen we partners tijdens het zomerevent van Rotterdamse Zaken bij Lake Seven. Ruud van Wingerden van Binnenstebuiten groei & ontwikkeling: ‘Ik heb van mijn ouders geleerd nieuwsgierig te zijn en me op z’n Rotterdams uit te durven spreken.’
‘Bij Binnenstebuiten doen wij alles op het gebied van leiderschap en samenwerken. En daarin gaat het vaak over inspireren, faciliteren en creëren, dus kwam ik al snel op mijn vader. Hij overleed in 1993 op jonge leeftijd – hij was 63 – en hij was welzijnswerker, project- en clubleider bij de Arend en de Zeemeeuw in Crooswijk, voor veel oude Rotterdammers nog een bekende naam. Daar heeft hij ook mijn moeder leren kennen, zij was daar vrijwilligster.’
Tekst gaat verder onder de foto
Vak geleerd
Bij de Arend en de Zeemeeuw heeft Ruud naar eigen zeggen achteraf gezien misschien wel het vak geleerd van luisteren en mensen die zelf het antwoord even niet zien te helpen tot andere antwoorden te komen. ‘Ik heb van mijn ouders ook geleerd nieuwsgierig te zijn en me op z’n Rotterdams uit te durven spreken. In coachings- en trainersland is het toch vaak een beetje voorzichtig en subtiel. Maar van mijn ouders heb ik meegekregen om het met humor te doen en zo zware dingen wat lichter en bespreekbaar te maken.’
‘Mijn vader was vooral ook iemand die intuïtief handelde; pas toen hij al een jaar of tien bezig was met welzijnswerk, werd hij geconfronteerd met de theorie en de modellen. Dat maakte zijn werk uiteindelijk niet makkelijker. Ik vind modellen en theorie supergaaf, maar ik vind het ook wel helpend om intuïtief te kunnen reageren naar mensen, zonder me druk te maken of dat dan wel kan.’
Ook het durven uitspreken wat je soms van binnen voelt, al is het pijnlijk of moeilijk, heeft hij van zijn vader geleerd. ‘Het grappige is: mijn ouders waren eigenlijk niet zo emotioneel open, maar wel als het voor anderen was. En dat konden ze heel goed. De neiging om intuïtief te reageren heb ik gelukkig weer herontdekt en doorontwikkeld.’
Tekst gaat verder onder de foto
Carrière maken
Toen zijn vader overleed, was Ruud 23 en werkte hij bij ABN AMRO. ‘Ik heb daarna heel hard carrière willen maken om maar niet bezig te zijn met het verdriet. Bankdirecteur spelen en daar omgaan met mensen kon ik heel goed. Maar privé liet ik niet zo heel veel zien.’
‘Vanuit mijn omgeving kreeg ik dan ook van: je bent een aardige gozer, maar je blijft aan de oppervlakte – als het spannend wordt dan beweeg je weg. Toen dacht ik: oh, maar dat is wel grappig, dat is het laatste wat ik zou willen. Rond mijn dertigste begon ik aan een zoektocht die uiteindelijk heeft geleid tot wat ik nu doe. Het intuïtieve kan ik met Binnenstebuiten nu weer toepassen.’
Tekst: Laura Tenret
Fotografie: Sylvia Kuiper
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.