‘Veertig jaar zit ik in het vak’, zegt Jean-Rene Meenhuis van Meenhuis en van der Kraan Uitvaartzorg. ‘Ik ben in april zestig geworden en ik was twintig toen ik begon.’
Jean-Rene stapte min of meer toevallig in het vak. ‘Ik begon als chauffeur overledenenverzorging bij een collega-uitvaartonderneming. En al snel rolde ik erin. Ik haalde mijn diploma’s en werd vrij snel zelfstandig. Mijn ex-vrouw kwam destijds vrij snel bij mij werken; zij was ook betrokken bij de oprichting. Het bedrijf is steeds groter geworden.’
Inmiddels telt Meenhuis & Van der Kraan Uitvaartzorg bijna dertig medewerkers. ‘Op een gegeven moment bereik je een punt dat je zoveel uitvaarten hebt geregeld, en er uitvaartleiders of uitvaartconsulenten bijkomen, dat je zelf meer gaat aansturen. Ik regel nog wel uitvaarten, maar alleen op recommandatie, dus mensen die mij specifiek willen omdat ze me kennen. Het is ook een zwaar vak omdat je altijd met verdriet te maken hebt.’
Tekst gaat verder onder de video
Maatschappij verandert
Dat het ook zwaarder wordt met de jaren, wil hij wel toegeven. ‘Het zit ’m niet alleen in de leeftijd, maar ook in hoe het vak verandert. Ik maak nog wel behoorlijk wat uren, maar dan op een andere manier. Niet meer alleen het regelen en uitvoeren. En ik hoor het ook van onze uitvaartleiders: de regelingen worden mentaal zwaarder. Mensen zijn veeleisender geworden, de maatschappij verandert en verhardt. Daar hebben wij ook mee te maken.’
En toch, na een mooi en waardig afscheid, zijn er ook vaak woorden van dank. ‘Dat hoor ik sowieso van mijn uitvaartleiders. Het is een vak waarin persoonlijke aandacht heel erg belangrijk is. Je bouwt een band op met de nabestaanden. Die band is heel belangrijk, want je begeleidt de uitvaart van een dierbare zoals de nabestaanden het zelf willen. Dat begint vanaf het moment van overlijden tot aan de uitvaart: elke dag contact, rouwbezoeken… persoonlijk contact is heel belangrijk bij ons.’
Tekst gaat verder onder de foto
Wij staan klaar
Die persoonlijke benadering staat onder druk in een wereld die steeds sneller draait. ‘In de afgelopen tien jaar is er veel veranderd, ook met de opkomst van sms, WhatsApp en e-mail. De communicatiemiddelen zijn divers geworden. De maatschappij gaat 24 uur door. Nabestaanden houden er feitelijk geen rekening mee dat je om vijf uur stopt. Dus ja, ze appen of bellen ook ’s avonds. En dan staan wij voor ze klaar.’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Sylvia Kuiper
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.