‘Het is een triest verhaal.’ Met die woorden kondigt Gerard van Dam het einde aan van Van der Linde Interieur. Na 119 jaar trekken hij en zijn zakenpartner Mira van der Linde de stekker uit het bedrijf.
Gerard nam de zaak in 2008 over, samen met Mira. ‘In totaal werk ik hier al 36 jaar. Ik begon als jonge jongen, werkte mij via stoffeerder op tot bedrijfsleider, en kreeg toen de kans om dit prachtige familiebedrijf over te nemen.’
Prachtige interieurs en trouwe klanten
In ruim een eeuw bouwde Van der Linde Interieur een stevige reputatie op, zowel bij particulieren als in de zakelijke markt. ‘We hebben prachtige interieurs mogen realiseren voor klanten die niet alleen kwaliteit waardeerden, maar vooral ook de betrokkenheid van ons team.’
De buitendienst bestond jarenlang uit ervaren duizendpoten, maar dat werd een kwetsbaar punt. ‘Vier jaar geleden zagen Mira en ik dat deze medewerkers richting hun pensioen gingen. Ondanks inspanningen via wervingsbureaus lukte het ons niet om nieuwe vakmensen te vinden die dezelfde passie en kennis wilden opdoen.’
Het gevolg was een forse krimp van zes naar twee medewerkers. Pogingen tot samenwerking, overname of verkoop leverden niets op. ‘Dan hou je te weinig mensen over om de benodigde omzetten te halen. Hoe spijtig ook.’
Tekst gaat verder onder de foto
Een waardig afscheid
Een onverwachte kans om het pand en de grond te verkopen bood uitkomst. De activiteiten stoppen per 1 januari 2026. Servicevragen worden na die datum afgehandeld door Van der Wal uit Leerdam, een collega-bedrijf met een vergelijkbare signatuur.
‘Het is een vreemde sfeer nu,’ zegt Gerard. ‘Er komen veel klanten met bloemen, wijn en bonbons langs om afscheid te nemen. Ook oud-medewerkers lopen nog binnen. De uitverkoop loopt goed, maar tegelijk worden er nog steeds nieuwe opdrachten gegund. Dat voelt als veel waardering voor al die jaren.’
Tekst gaat verder onder de foto
Toch een vervolg
Aanvankelijk dacht Gerard de branche volledig te verlaten. Maar grote zakelijke klanten vroegen hem om te blijven meedenken. ‘Particuliere klanten willen sfeer en beleving, en dat stopt helaas met onze showroom. Maar de zakelijke markt werkt anders. Daar kan ik met showrooms van fabrikanten of proefmodellen uit de voeten. Dat scheelt bovendien flink in de overheadkosten.’
Daarom start hij na de afwikkeling van Van der Linde Interieur een nieuw bedrijf. Een naam is er nog niet, de plannen zijn vers. ‘Eerst moeten we het netjes afronden. Mira en ik willen dat mensen zeggen: wat jammer dat ze gestopt zijn, en niet: het ging altijd goed, maar dat laatste jaar… Dat verdient dit bedrijf niet.’
Op 15 februari 2026 gaat de sleutel van het pand naar de nieuwe eigenaar. Daarmee valt definitief het doek over een familiebedrijf met een rijke geschiedenis.
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Sylvia Kuiper
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.