Als ‘kleine vis’ met hun partybussen het nachtvervoer voor de gemeente Rotterdam verzorgen deze zomer? Robin van der Parre en Thom Kloosterboer van Hossen Tours kregen het voor elkaar met De Zomernachtbus.
‘Best bijzonder’, blikken Robin en Thom terug op De Zomernachtbus, die nog tot en met dit weekend ‘s nachts vanaf Rotterdam Centraal op vier lijnen naar omliggende gemeenten rijdt. ‘Want het is nog nooit voorgekomen dat een commercieel bedrijf een ontheffing heeft gekregen om buiten de zittende concessiehouder – in dit geval de RET – werk uit te voeren.’ Hoewel het een pilot van tien weken was, zijn Robin en Thom er trots op hoe zij het hebben gedaan. Thom: ‘Het liep misschien niet storm omdat de clubs gewoon leeg zijn ‘s zomers. En we zien een verschuiving in het uitgaanslandschap dat mensen niet meer tot diep in de nacht doorgaan. Maar het was een mooie klantcase.’
Robin vult aan: ‘We zijn geen openbaar vervoersbedrijf, dus om dan een heel vervoersplan te schrijven, routes te verzinnen, over veiligheid na te denken, de communicatie: alsof je een mini-bedrijf opzet voor tien weken. Het was heel leerzaam en vooral cool om eens in die grotemensenwereld te raken. Als partybusbedrijf word je toch vaak gezien als de cowboys in de buswereld. In die zin zijn wij ook wel snelle ondernemers: in principe valt er niets niet te regelen binnen een dag. Terwijl er bij de gemeente maanden overheen gaan. Leerzaam om ook eens een andere werkwijze mee te maken.’
Tekst gaat verder onder de foto
Veilige nacht
De Rotterdamse BOB-bus die jarenlang nachtbrakers buiten de stad bracht, werd opgeheven in coronatijd. Toen de nachtlijnen na vijf jaar nog steeds niet waren teruggekeerd sprong Hossen Tours in het gat. ‘Het is natuurlijk van de zotte dat een grote stad als Rotterdam zo lang geen nachtvervoer heeft gehad. Ook los van uitgaanspubliek zijn er mensen die in de nacht werken of naar Schiphol moeten. Toen we de RET benaderden met “wij hebben de bussen en de mensen, kunnen wij niet helpen?” kregen we geen reactie.’ Een mail naar cultuurwethouder Said Kasmi had wel zin. ‘En toen ging het balletje rollen.’
Vanaf 5 september gaat de RET weer rijden met nachtbussen; plannen voor bijvoorbeeld een Winternachtbus zijn er niet. Wel is er vanuit andere gemeenten interesse. Ook is er momenteel veel aandacht voor het recht op een veilige nacht. Robin: ‘Op de normale nachtbus heb je geen beveiliger, wij hadden dat wel voor de extra veiligheid – gefinancierd vanuit de gemeente.’
Ook hielden Robin en Thom in hun vervoersplan rekening met alleenreizende jonge mensen, vooral vrouwen. ‘Dus mochten zij bij een halte uitstappen en het voelde wat onveilig, dan was de instructie naar de chauffeur om ze een paar straten dichter bij huis af te zetten of een beveiliger een stukje mee te laten lopen. Op die manier dachten we actief mee over veiligheid.
Tekst gaat verder onder de foto
Altijd blije mensen
Tegelijkertijd zorgen onze partybussen ervoor dat mensen na een avond uit veilig thuiskomen in plaats van zelf achter het stuur te kruipen. En dat werk is niet alleen belangrijk, maar ook echt leuk,’ verzekeren ze, ‘want je brengt altijd blije mensen weg.’
‘Als we terugkijken, ging het voor ons vooral om het bieden van een veilige en toegankelijke nacht. We hadden simpelweg de middelen om hier snel op in te springen: de bussen, de chauffeurs en de ervaring met passagiers die soms te diep in het glaasje gekeken hebben. Het voelde daarom als het juiste moment om dit gat te dichten.’
Tekst: Laura Tenret
Fotografie: Vincent van Dordrecht
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.