The Beach Boys regelen voor het 100-jarig jubileum: niks is directeur van rederij Spido Leo Blok vreemd. ’Hij keek me aan van: je bent gek. Ik dacht: dat klopt, maar we gaan het wel doen.’
Hoewel Leo al sinds 2011 met pensioen is, vindt hij het nog altijd heel leuk om te blijven werken. ‘Met Spido doe je mee in Rotterdam en word je bij allerlei dingen betrokken. Zo komen er leuke dingen op mijn pad. Zoals laatst nog, toen we de partners van de NAVO-staatshoofden en regeringsleiders langs kregen voor een rondvaart, met de koningin erbij.’ Toen Koninklijke Spido in 2019 honderd jaar bestond, vierde de rederij dat met onder meer een tentoonstelling in het Maritiem Museum, een boek en een nieuw schip: de Prinses Amalia.
Tekst gaat verder onder de foto
‘Je bent gek’
‘En wat ik zelf het mooiste vond was een concert op de Tweede Maasvlakte van het Rotterdam Philharmonisch Orkest met The Beach Boys. Een heel verhaal hoe dat tot stand is gekomen’, zegt hij, en gaat er eens goed voor zitten.
‘In het najaar van 2016 was ik bij de opening van het skiseizoen in het Oostenrijkse Ischgl en zag ik The Beach Boys optreden. Ik dacht: dat is leuk wat die jongens nog aan muziek maken. Bij thuiskomst – ik was voorzitter van de Raad van Toezicht bij het Luxor Theater – zei ik tegen de directeur daarvan: “Ik heb nieuws voor je. We gaan The Beach Boys neerzetten in het Nieuwe Luxor.” Hij keek me aan van: je bent gek. Ik dacht: dat klopt, maar we gaan het wel doen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Kennismaking
Zo gezegd, zo gedaan: The Beach Boys stonden in 2017 tijdens hun Europese tournee in het Luxor. ‘Toen heb ik kennisgemaakt met Mike Love en Bruce Johnston. Bruce vroeg aan ons of we iets konden organiseren met een Philharmonisch orkest, aangezien ze toen ook een cd gingen uitbrengen met het London Philharmonic. Die sla ik even op, dacht ik, dat zou leuk zijn tijdens ons jubileum. Toen het jubileum van Spido aan de orde was in 2019, waren The Beach Boys toevallig in de buurt en kon ik het via de tourmanager regelen.’
Het werd 4 juli van dat jaar, op de Tweede Maasvlakte. ‘Zulk mooi weer: strak blauw, geen zuchtje wind. Ik was grotendeels backstage en na afloop vertelden die jongens me dat ze met al hun instrumenten en apparatuur aankwamen op de Tweede Maasvlakte en tegen elkaar zeiden: “Wat moeten we hier? Het is een kale vlakte, helemaal niks te doen.” Daarna kwamen ze bij dat festivalterrein: een enorm podium, helemaal doorzichtig aan de achterkant met op de achtergrond containerterminals. En toen was het van: wauw, we gaan hier spelen. Later hebben ze mij laten weten dat ze dat hét concert van het jaar 2019 vonden. Dat is toch mooi?’
Tekst: Laura Tenret
Fotografie: Sylvia Kuiper & Vincent van Dordrecht
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.