Zaken doen?
Rotterdamse Zaken
  • Over ons
  • Partners
  • Contact
  • Dark Mode
Rotterdamse Zaken Logo
  • Over ons
  • Partners
  • Zaken doen
  • Contact
  • Zoeken

  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
 
Rotterdamse Zaken
 
  • Over ons
  • Partners
  • Zaken doen
  • Contact
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
 
rotterdamse-zaken-logo

Zo word je genoemd in AI

donderdag 18 september 2025

‘Zoek je het beste online marketingbureau in Rotterdam? Dan zegt AI al snel: Lead Today.’ Robert de Boer zegt het met een tevreden lach. De directeur van Lead Today ziet hoe zijn bureau opnieuw op een golf van digitale vernieuwing meesurft. Twee maanden geleden lanceerde hij een nieuwe dienst die bedrijven helpt om niet alleen in Google, maar ook in AI-systemen vindbaar te zijn.

‘Een jaar geleden was het nog te onduidelijk wat je ermee kon’, legt Robert uit. ‘Je had geen idee waar de antwoorden vandaan kwamen. Inmiddels zie je de bronnen wél staan. Dat maakt het tastbaar en beïnvloedbaar.’

Tekst gaat verder onder de foto


Tien potentiële klanten
Die tastbaarheid blijkt goud waard. ‘Meer dan tien potentiële klanten klopten de afgelopen weken bij ons aan via AI, waarvan er al twee zijn omgezet in een nieuwe klant. Voorheen hadden we elkaar nooit gevonden’, zegt Robert.

De kern blijft volgens hem hetzelfde: zonder een stevige basis van SEO kom je nergens. ‘Goede techniek, indexatie, zorgen dat je genoemd wordt in de juiste bronnen. AI-bots moeten zien dat je een autoriteit bent. Pas dan kun je doorstoten naar de top.’

En die top ziet er in 2025 anders uit. Wie straks genoemd wil worden door AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity en Google AI Overviews, moet nú investeren’, vertelt Robert. ‘AI verandert hoe mensen zoeken, ontdekken en beslissen. Wil je aanbevolen worden, dan moet je zichtbaar én geloofwaardig zijn. Zichtbaarheid zonder betrouwbaarheid is waardeloos.’

Tekst gaat verder onder de foto


Geen bedreiging maar een kans
Om dat concreet te maken, ontwikkelde Lead Today een AI-scan: een check waarmee bedrijven kunnen zien of hun website klaar is voor hogere vindbaarheid. Het idee ontstond na maanden intern puzzelen in een speciale werkgroep. ‘We hebben eindeloos getest. Soms was het grillig, maar dat hoort erbij. Uiteindelijk kwamen we erachter hoe we dit wél konden sturen. Veel bureaus zien AI als bedreiging, wij juist als kans.’

Die pioniershouding past bij Lead Today, dat al vijftien jaar B2B-bedrijven en non-profits ondersteunt vanuit het Rotterdamse kantoor. ‘Samen met klanten creëren we focus, benutten we kansen en zorgen we dat marketing écht bijdraagt aan hun doelstellingen.’

Tekst gaat verder onder de foto


‘Bedrijven kunnen op ons rekenen’
Robert verwacht dat AI-zoektechnologie voorlopig nog volop in beweging blijft. ‘AI wil het perfecte antwoord geven en wij helpen bepalen wie dat mag leveren. Daarom blijven we testen, uitzoeken en vooral: vooroplopen. Bedrijven die ermee aan de slag willen, kunnen op ons rekenen.’

Tekst: Cris Rolandus

Fotografie: Sylvia Kuiper

rotterdamse-zaken-logo

Rotterdamse zaken
Menu
  • Over ons
  • Partners
  • Contact
  • Privacy Policy
Categorieën
  • Nieuws
  • Longreads
  • Reizen
 
  • Video's
  • Podcasts
Volg ons
© 2025 Rotterdamse Zaken
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}