Toen de vader van Sander Knap zijn familiebedrijf verkocht, besloot zijn zoon ook op te stappen en een eigen onderneming op te richten. Inmiddels is hij al 18 jaar directeur van Plan Bee, een aannemingsbedrijf dat zich grotendeels richt op commercieel vastgoed, maar ook wil uitblinken in aandacht voor klanten én medewerkers.
‘Van een afgebroken sleutel tot en met de hele transformatie van een een kantoorgebouw’, lacht Sander op de vraag waar zijn bedrijf zich het meest op richt. ‘We vullen de wensen in van huurders, beheerders en beleggers.’ Met 28 man in dienst beschouwt hij zichzelf als een kleintje in de aannemerswereld. Toch heeft Plan Bee grote opdrachtgevers en drie filialen: eentje in de Waalhaven, een minivestiging in Amsterdam en het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel, dat dit jaar flink in oppervlakte is uitgebreid.
Tekst gaat verder onder de foto
Nieuwe collega’s
‘Wij waren eigenlijk te klein gehuisvest en toevallig gingen de buren weg. Zo’n kans moet je niet laten glippen, dus hebben we dat pand ingelijfd’, vertelt Sander. ‘Met meer ruimte kunnen we efficiënter werken en misschien wel een paar nieuwe collega’s aannemen. Hoewel dat niet gemakkelijk zal worden, iedereen heeft moeite vakkundig personeel te vinden.’
Wie de site van Plan Bee bekijkt ziet een veelvoud aan grote renovatieprojecten. Een tennisveld werd een opvang voor asielzoekers, een kantoor kreeg een luxueus restaurant en douche- en kleedruimtes speciaal voor personeel dat op de fiets komt. Op dit moment transformeert het bedrijf de oude drukkerij van de Telegraaf in Amsterdam tot het hoogwaardige kantoorgebouw The Warehouse. De hele binnenkant wordt gestript en alle etages krijgen een nieuwe invulling.
Het meeste werk heeft Plan Bee aan het onderhoud van bedrijfspanden, (semi-)overheidsgebouwen en scholen. Naast extra kantoorpersoneel wil Sander vooral daarvoor meer mensen aantrekken. ‘We hebben prima electriciens en loodgieters, maar de echte allround onderhoudsmonteurs zijn moeilijk te grijpen. Al doen we daar wel ons best voor.’
Tekst gaat verder onder de foto
Persoonlijke aandacht
De schaarste aan goed opgeleide krachten heeft ervoor gezorgd dat Sander anders is gaan kijken naar personeelsbeleid. ‘Ik schets het wat zwart-wit’, verontschuldigt hij zich. ‘Maar vroeger ging je in gesprek als iemand niet functioneerde en dat wilde je daarna best nog een keer doen. Bij de derde keer zei je: ‘De groeten en klaar’. Nu investeren we veel meer in personeel. Als iemand dreigt te verdrinken, het tempo niet kan bijhouden, reik je hem een hand en zeg je: “We gaan je helpen”. Met een cursus, persoonlijke aandacht en nou ja, verzin het maar.’
Extra energie in zijn mensen steken, is geen zwaktebod, concludeert Sander. ‘Je kan het niet altijd invullen waarom mensen minder presteren als dat ze kunnen. Natuurlijk neem je dan nog weleens afscheid, want het is geen poëtisch verhaal. Maar er zijn echt mensen die openstaan voor verandering en bereid zijn om een stukje harder te lopen. Als je dat knopje kan aanraken bij iemand wordt een zwakke broeder misschien wel je grootste parel.’
Er aan toevoegend: ‘Mijn vrouw zegt altijd: “Je moet elkaar zien.” Daar geloof ik ook in. En ik hou gewoon van vrolijke mensen. Als een klant ons belt, dan doet hij dat hopelijk voor twee dingen: voor de glimlach en voor de kwaliteit die we leveren.’
Tekst: Sandra van Steen
Fotografie: Sylvia Kuiper
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.