Op zijn vijftiende begon hij al met ondernemen. Inmiddels is Sander Brouwer 36 en staat hij met zijn bedrijf SBA middenin de digitale revolutie waar vooral één onderwerp niet meer te vermijden is: AI.
‘Ja, ik weet niet zozeer of ik het trots mag noemen’, zegt Sander over zijn ondernemerspad tijdens een lunch van Rotterdamse Zaken bij Secreto. ‘Ik had wel een bepaald doel wat ik voor mijn 35ste zou willen halen, en dat lukte.’
‘Maar wat betreft trots: ik wilde eigenlijk altijd een gezin hebben en het leuk hebben. Daar ben ik trotser op dan op het bedrijf zelf. Ik ben wel heel blij dat ik iets kan doen wat ik echt leuk vind, en dat ik ook mensen om me heen heb waar ik het leuk mee heb.’
Tekst gaat verder onder de video
‘Kijk eens door mijn e-mail’
Het is onmogelijk om met Sander te praten zonder bij kunstmatige intelligentie uit te komen. ‘We doen er natuurlijk meer en meer mee. In eerste instantie kopen we de tooling in die bedrijven gelijk kunnen inzetten. Grote leveranciers zoals Microsoft bieden al veel waarmee je direct aan de slag kunt. Wij leveren dat, helpen daarbij en geven trainingen om te zorgen dat bedrijven zo snel mogelijk tegen lage kosten resultaten behalen.’
De toepassingen die bedrijven nu vooral gebruiken, zijn praktische dingen zoals het schrijven van een plan, een brief of een voorstel. Maar Sander ziet hoe AI in de praktijk veel verder kan gaan. ‘Je kunt je bedrijfsbronnen laten bekijken door AI. Stel dat je vraagt: “Kijk eens door mijn e-mail heen, welke e-mails heb ik allemaal nog niet beantwoord?” Of: “Welk sentiment leeft er bij deze klant?” Dan kun je als ondernemer hele leuke dingen doen.’
Volgens Brouwer moet je zorgvuldig omgaan met klantendata. ‘Je wil niet dat iedereen jouw klanteninformatie heeft. Maar juist door daar slim mee om te gaan, kun je met AI hele mooie dingen doen en echt resultaten behalen. Denk aan sentimentanalyses of samenvattingen van de onderwerpen die de afgelopen maanden het meest terugkwamen in klantvragen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Toegankelijk en betaalbaar
Met name voor het MKB ziet Sander kansen, maar alleen als de tools toegankelijk én betaalbaar zijn. ‘Daarnaast bouwen we applicaties, dat gaat een stap verder. Dan ga je suggestief aan de slag, ook voor programmeurs, die codesuggesties krijgen. Maar je moet er wel verstand van hebben om het te kunnen beoordelen. Net als in jouw vak: als AI een tekst schrijft, moet je die wel controleren. Zonder ervaring is dat lastig. Bij ons geldt dat net zo goed voor programmeerwerk.’
Efficiëntie is welkom, maar de randvoorwaarden zijn voor Sander helder: klantdata moet beschermd blijven. ‘We vinden het een prima tool, maar we willen niet dat die data naar buiten gaat. We willen wel efficiency halen met AI, maar niet ten koste van vertrouwen.’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.