‘Elke mkb’er heeft een online marketeer nodig.’ Directeur Jules Sohier van Anglers is daar zo van overtuigd dat die uitspraak het motto van zijn bedrijf is geworden. Anglers levert marktingprofessionals en leidt mensen op via de eigen Academy. ‘We zijn goedbeschouwd niet echt een bureau’, legt hij uit. ‘Wij doen het anders.’
In het Engels is een angler een visser die met een haak vist. ’Get hooked’ staat er dan ook onder het logo van het bedrijf van Jules, een oranje icoontje waarin een vishaak net een golf raakt. De boodschap is duidelijk: Jules en zijn collega’s willen mkb’ers bij hen laten aanhaken, enthousiast maken. Indirect leiden hun gezamenlijke marketingactiviteiten vervolgens weer tot meer aandacht van potentiële klanten voor de mkb-bedrijven.
Na jaren van freelancen en samenwerking met een groot marketingbureau merkte Jules dat bedrijven vaak te weinig voordeel haalden uit de service die werd geleverd. ‘Medewerkers van een bureau spreken de opdrachtgever meestal maar één keer in de maand een uurtje. In die tijd moeten ze alles van elkaar te weten komen en elkaar leren begrijpen. Dat gaat niet, online marketing is zo veelomvattend dat je serieus tijd nodig hebt om heel goed op elkaar aan te sluiten.’
Tekst gaat verder onder de foto
Strategie
Met die gedachte richtte Jules acht jaar geleden Anglers op, samen met detacheringsdeskundige Joeri Bos. ‘Wij leveren gewoon een collega. Dat kan iemand zijn die bij ons in dienst is of iemand die bij onze opdrachtgever in dienst gaat. Tegelijkertijd zorgen we voor een opleiding en begeleiding’, legt hij de werkwijze uit. ‘Het grote verschil met traditionele detacheerders, is dat wij wel een aantal kenmerken van een marketingbureau hebben. Als er bijvoorbeeld nog geen duidelijke strategie is, helpen we om te zorgen dat die er komt.’
Hoewel de technologie voortraast en sociale media niet zijn weg te denken in de samenleving, constateert Jules dat lang niet alle mkb-bedrijven actief zijn met online marketing. ‘Uit onderzoek blijkt dat ze het complex vinden, geen verstand hebben van technisch zaken en dat het ze veel tijd kost’, vertelt hij. ‘Als het allemaal komt aanwaaien en er is genoeg business voor de capaciteit die een bedrijf heeft, moet je het vooral niet doen. Maar veel ondernemers willen natuurlijk toch wel stappen maken.’
Tekst gaat verder onder de foto
Groeistap
En dan kan je op een gegeven moment eigenlijk niet meer zonder online marketing, vindt Jules. ‘Klanten oriënteren zich nu eenmaal vooral online op producten en diensten. Zelfs grotere mkb-bedrijven merken dat ze niet meer kunnen leunen op de vertegenwoordiger die alles en iedereen zogenaamd kent. Met alleen een website of webshop, kun je geen groeistap maken. Daar komen allemaal bestaande klanten en relaties. Je moet ook andere doelgroepen gaan aanspreken.’
Voor kleinere bedrijven kan dat financieel lastig zijn. ‘Je kan bij ons een marketeer inhuren vanaf één dag in de week en vanaf een uurtarief van zeventig euro. Ga er vanuit dat je vijf tot tien procent van je omzet investeert in marketing en je daarnaast kosten hebt voor advertenties en tooling. Dan kun je zo kun je uitrekenen hoeveel omzet je nodig hebt.’ En als dat te weinig is? ‘Afstuderende hbo-studenten van onze Anglers Academy, kunnen ook veel betekenen.’
Tekst: Sandra van Steen
Fotografie: Vincent van Dordrecht
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.