‘Wie is jouw grootste inspiratiebron?’ Die vraag leggen we regelmatig voor aan partners van Rotterdamse Zaken. Dit keer aan Pelle van Alphen van De Producenten: ‘Ik heb altijd al gezegd: wat mijn vader doet, lijkt me gewoon echt vet.’
Maar liefst twee rolmodellen schudt Pelle direct uit zijn mouw. Zo is op zakelijk gebied zijn vader altijd zijn voorbeeld geweest. ‘Mijn vader is ook ondernemer en heeft hetzelfde pad bewandeld, ook vanaf ongeveer dezelfde leeftijd als ik. Hij heeft eerst consultatie gedaan, een elektrische fietsenstalling gerund, coaching gedaan en is nu bezig met een softwarebedrijf in het verduurzamen van vastgoed in Europa.’
‘Ik heb altijd al gezegd: wat mijn vader doet, lijkt me gewoon echt vet. Wat het ook is: als er iets is waar je hart voor hebt, om daar vol voor te gaan. Dat is ook wel een van de redenen dat ik nog gemotiveerder ben om er wat van te maken.’
Tekst gaat verder onder de foto
Ervaring
Pelle ontdekte al redelijk snel de leuke kanten van het ondernemen, maar ook hoe moeilijk het kan zijn. Met weinig ondernemers in zijn vriendenkring en familie, kan hij voor advies daarom altijd bij zijn vader terecht. ‘Hij heeft gewoon superveel ervaring met alles en weet ook vaak waar ik tegenaan loop.’
De beste tip die hij van zijn vader kreeg? ‘Met De Producenten zijn we heel enthousiast en ondernemend. Maar op een gegeven moment deden we heel veel tegelijk: we hadden een horeca-uitzendbureau, een dj-agency, deden evenementen. Toen zei mijn vader wel: “Pelle, je bent te veel aan het doen. Je kan je beter focussen en één bedrijf goed opzetten om daarna pas te kijken hoe je kunt uitbreiden.” Eerst was ik daar een beetje koppig in, maar op een gegeven moment zag ik toch in dat hij gelijk had.’
Tekst gaat verder onder de foto
Hard werken
Een heel andere tak, maar naar wie Pelle ook altijd heeft opgekeken is Cristiano Ronaldo, zijn favoriete voetballer. ‘Ronaldo is een voorbeeld van iemand die niet de allerbeste of de meest getalenteerde was, maar die door hard te werken, vooruit te blijven kijken en kritisch te blijven, toch de allerbeste is geworden’, verklaart hij.
Zo keek de kleine Pelle vroeger non-stop video’s van Ronaldo en had hij een Youtube-account over de wereldster. ‘Ronaldo heeft een bepaalde manier van de bal raken; ik heb twee jaar lang in mijn achtertuin elke dag getraind om dat ook te kunnen. Hij gaat na de training ook altijd honderd vrije trappen schieten.’
‘Altijd als ik erover nadenk of een filmpje van hem kijk, denk ik: misschien ben je goed bezig, maar waarom wil je niet nog beter worden? Nu ik het er ook over heb, voel ik gelijk weer dat vuur. Die focus en motivatie van hem motiveren mij op alle vlakken, ook bij het ondernemen.’
Tekst: Laura Tenret
Fotografie: Vincent van Dordrecht
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.