Op 8, 9 en 10 oktober trok Rotterdamse Zaken met 35 partners naar Reims, de bruisende hoofdstad van de Champagne. Drie dagen lang draaide alles om beleving, verbinding en natuurlijk: bubbels.
Samen met reispartner EMboost en wijnspecialist VINVIN Wines bezocht de groep twee bijzondere Champagnehuizen die VINVIN exclusief in Nederland vertegenwoordigt: Taittinger en Marc Hébrart.
De reis begon al feestelijk in de bus, waar de eerste glazen werden ingeschonken. Na aankomst in Reims volgde een lunch in Les Jardins met bij elke gang een andere champagne. Daarna stond de eerste rondleiding op het programma, diep onder de grond bij Taittinger, een doolhof van eeuwenoude kelders, verhalen en perfect gerijpte flessen.
Tekst gaat verder onder de foto
Prachtig product
Voor Jasper Kolet, horecaondernemer uit Barendrecht, was het een hoogtepunt. ‘Waanzin. Heel leuk, goed georganiseerd, leuke groep mensen, allemaal nieuw. Kleine katertjes, maar een dikke prima. De kelders van Taittinger waren indrukwekkend. Prachtig product, mooi verteld met humor. Precies zoals het hoort.’
Ook Stijn Hoogendijk van Rook Groep was onder de indruk. ‘Ik vond het echt leuk en leerzaam. In de wijnkelders heb ik veel vragen gesteld, omdat ik het oprecht interessant vond. Het mooie vind ik dat zo’n reis verschillende generaties samenbrengt. Cor van den Heuvel van IW Zuid-Holland bijvoorbeeld, een fijne man met wie ik goed kon praten. We verschillen flink in leeftijd, maar dat maakt helemaal niets uit.’
Tekst gaat verder onder de foto
Saamhorigheid
Voor Nel van ’t Hof van EQ-Store zat de charme van de reis juist in de verbinding. ‘Die saamhorigheid met elkaar, dat vond ik het mooiste. En de rondleiding door de kelders, echt gaaf. Je komt niet om te halen, je komt om te brengen. Je gezelligheid, jezelf. Dat is genoeg.’
Ook Nouri Verhoeven van Windsor Group genoot van het gezelschap. ‘Supergezellig. Echt een leuke groep. Wat ik bijzonder vond: de mensen die je op de eerste ochtend nog nauwelijks kent, lijken op de terugweg ineens je maten. Ik ben sowieso een champagne-liefhebber, dus die kelders van Taittinger waren een toffe belevenis. Zakelijk gezien is dat niet de reden om mee te gaan. Het gaat om plezier maken en leuke nieuwe mensen leren kennen. En als er ooit iets zakelijks uitkomt, is dat mooi meegenomen.’
Zijn collega Marc van der Burgt van Windsor Group sluit zich daarbij aan. ‘Een mooie reis. De ontvangst bij de huizen was bijzonder, het eten fantastisch, alles perfect geregeld. En door jullie super gehost. Ik maak eens per twee, drie jaar zo’n reis, maar dit smaakt zeker naar meer. De mix van jonge en oudere deelnemers is leuk. Iedereen zoekt elkaar op. Dat maakt het juist zo ontspannen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Achter de schermen
De reis werd tot in de puntjes begeleid door Yvonne Koster van EMboost, voor wie dit inmiddels vertrouwd terrein is. ‘Het was weer op z’n Rotterdamse Zaken: heel erg leuk. Wat het mooi maakt, is dat mensen die elkaar op de eerste ochtend nog niet kennen, na een paar uurtjes in de bus al verbinding zoeken. Ze ontdekken wat ze gemeen hebben, en dat zorgt ervoor dat de rest van de trip vanzelf goedkomt.’
Samen met het team van EMboost en VINVIN Wines verzorgde ze alles: van lunchpakketten tot koppentellen in de bus. ‘Wij zorgen dat alles staat. En daarna gewoon dat iedereen het naar z’n zin heeft.’
Bijzonder detail: precies tijdens het verblijf in Reims bestond EMboost dertig jaar. ‘We hebben met het team een filmpje opgenomen om onze oprichter Wim Jansen te feliciteren. Dat ik dat vanuit Reims mocht doen, maakte het extra speciaal.’
Tekst gaat verder onder de foto
‘Bizar hoe de tijd vliegt’
Wim Jansen, de man achter EMboost, vierde dat jubileum dus letterlijk tussen de champagneflessen. ‘We zagen in maart dat we precies op 9 oktober dertig jaar bestonden. Dan moet je prioriteiten stellen, en de Rotterdamse Zaken-reis is dan minstens zo belangrijk.’ Over die dertig jaar zegt hij: ‘Bizar hoe de tijd vliegt. We genieten nog steeds, en het klinkt cliché, maar ik ervaar geen dag als werken. Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt.’
Wat hem betreft toonde de reis opnieuw de kracht van dit soort trips. ‘Van jong tot oud, van man tot vrouw, van verschillende achtergronden: binnen een dag ontstaat er een band. En dat is precies wat deze reizen zo bijzonder maakt.’
Tekst gaat verder onder de foto
Meer dan champagne
De derde dag, 10 oktober, stond volledig in het teken van de terugreis. Met verhalen, lachsalvo’s en nog wat na-echo’s van de avond ervoor. Een beetje brak, maar voldaan.
Want deze reis ging niet alleen over champagne. Het ging over mensen, over gesprekken en over nieuwe verbindingen die zomaar kunnen ontstaan. Of, zoals een van de reizigers het nuchter samenvatte: ‘Het was het allemaal waard.’
Tekst: Jan Dirk Stouten
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.