De energiewereld verandert razendsnel. Waar het jarenlang vooral ging om zelf opwekken en terugleveren, draait het nu steeds meer om slim omgaan met wat er al is. En daarbij is meten belangrijker dan ooit.
Als je precies weet wanneer en waar het druk wordt, kun je je reis beter plannen. Zo werkt het ook met energie. ‘Met netcongestie – het vol raken van het stroomnet – moet je weten wat je verbruikt en wanneer’, legt Joost Schalekamp uit. ‘Niet pas achteraf horen dat je te veel hebt gebruikt, want dan is het al mis. Je moet het op het moment zelf weten.’
Meten voor grootverbruikers
Joost is medeoprichter van EVA Meet, een jong bedrijf dat zich richt op het meten van grootverbruik. Denk aan een voetbalclub: met een paar lichtmasten ben je al snel een grootverbruiker. Zulke organisaties hebben drie contracten nodig: één met de netbeheerder, één met de leverancier en één met het meetbedrijf. ‘Wij zijn die derde partij’, zegt Joost. ‘Wij zorgen dat de data realtime klopt.’
Om dat goed te doen, ontwikkelde EVA Meet een eigen platform. ‘Wij halen meetgegevens realtime op en delen die met partijen die er iets slims mee doen, zoals een energiemanagementsysteem of een leverancier van batterijen. Wij meten, zij optimaliseren.’
Die focus is bewust. ‘De grote spelers in de markt willen vaak alles onder één dak aanbieden. Dat klinkt handig, maar wij geloven in specialisatie. Zie het als de supermarkt: je kunt er alles krijgen. Maar voor écht goed vlees ga je naar de slager. En dat is precies wat wij doen: heel goed zijn in meten.’
Tekst gaat verder onder de foto
Afwisseling en actualiteit
Wat Joost aanspreekt, is de afwisseling. ‘De ene dag sta ik bij een boerenbedrijf in Friesland, de volgende dag bij een betonfabriek. Die variatie maakt het leuk.’
De branche zelf is volgens hem flink veranderd. ‘Vroeger regelde de netbeheerder alles. Nu is het meer een David-tegen-Goliath-verhaal. En dat vind ik mooi. Het onderwerp is actueler dan ooit: overal gaat het over het volle net, over schaarste en over slim verdelen. En wij zitten er middenin.’
Tekst gaat verder onder de foto
Van zonnepanelen naar slim gebruik
Ook de energiemarkt beweegt snel mee. ‘Een paar jaar geleden draaide alles om zonnepanelen. Het leek alsof alles winst opleverde. Nu verschuift de aandacht naar batterijen en efficiëntie. Je moet slimmer omgaan met je energie.’
‘Twee laadpalen kunnen al genoeg zijn om de grenzen van je aansluiting te raken. Dáár begint het belang van meten: weten wat er gebeurt, precies op het moment zelf. Net zoals je met een verkeersapp ziet of er file staat en je meteen kunt besluiten om een andere route te nemen.’
Tekst: Cris Rolandus
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.