November staat in Diergaarde Blijdorp in het teken van impact maken. Op 4 november vindt de tweede Blijdorp Impact Day plaats, waarop de Rotterdamse dierentuin resultaten en doelen deelt over hoe ze samen met partners werken aan een groenere toekomst.
‘Blijdorp Impact Day is een moment waarop wij terugblikken op onze transitie van klassieke dierentuin naar natuurherstelorganisatie’, vertelt Carolien Ottjes, eindverantwoordelijk voor marketing en communicatie binnen Blijdorp. ‘Hiermee benadrukken we ons bestaansrecht van de Diergaarde en laten we zien dat we ook buiten de diergaarde impact kunnen maken.’
Zo heeft de dierentuin met de initiatieven Stop the Loss, Brighten the Blue, Reverse the Red en Expand the Green grote stappen gezet in het beschermen van bedreigde diersoorten, het verhogen van bewustzijn en het versterken van internationale samenwerkingen.
Tekst gaat verder onder de foto
Kraamkamer
Sinds 2023 hebben zij daarvoor drie Impact Partners: Rabobank, Viessmann en Ecowende. Wat dat impact maken in de praktijk betekent? Carolien licht een tipje van de sluier op van wat partners van de diergaarde op Blijdorp Impact Day ontdekken. ‘Samen met onze impactpartners, adoptiepartners en diverse andere goedgezinden van de Diergaarde verlenen we actief steun aan natuurbehoudinitiatieven van Diergaarde Blijdorp.’
‘Een voorbeeld hiervan is RoffaReefs op de Caribbean. Op Bonaire is een collega vanuit het Oceanium dit project gestart om in de oceaan een soort kraamkamer voor visseneitjes van rifvissen op te zetten en hiermee inzicht te krijgen in hun voortplanting. Vissen kun je zien als de tuinmannen van de oceaan: zonder vissen geen koraal. Dit project is inmiddels omarmd als startup door het Wereld Natuur Fonds.’
Ook heeft Blijdorp in samenwerking met Red Panda Networks een project in Nepal. ‘Hiervoor hebben we samen met de Vrienden van Blijdorp ongeveer 100 hectare land aangekocht. Dat hebben we teruggegeven aan de regering om daar samen met de lokale gemeenschappen weer om te bouwen tot bosgebied voor de rode panda’s.’
Tekst gaat verder onder de foto
Rekenmodel
Een derde project vindt plaats in India, waar Blijdorp onderzoek doet naar de genetische gezondheid van Aziatische olifanten. Daarvoor is een rekenmodel ontwikkeld om te onderzoeken hoe de migratiepatronen van olifanten, die wat versnipperd zijn geraakt door mensen, lopen in het land.
‘Maar ook buiten de dierentuin creëren we voor bezoekers meer bewustwording’, stelt Carolien. ‘Dat doen we onder meer door educatie en entertainment te combineren met een app die we hebben ontwikkeld: Expeditie Blijdorp. Door middel van de thuischallenges vertellen we zo ook buiten de hekken het verhaal over het belang van natuurbehoud en biodiversiteit.’
Tekst: Laura Tenret
Fotografie: Diergaarde Blijdorp
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.