Het 10-jarig bestaan van Smart Talent is voor oprichtster Sara Jans een mooi moment om terug te blikken op haar ondernemerschap en hoe ze haar Smart Group uitbouwde: ‘Ik vind het tof om van niets iets te maken.’
‘Ik heb altijd al geweten dat ik ondernemersbloed in mij heb’, zegt Sara. ‘Ik houd van avontuur, heb lef en ik stap makkelijk op zaken af. Ik ben doelgericht en ik weet goed wat ik wil. Resultaten behalen en winnen, de beste willen zijn. Ik vind het gewoon tof om van niets iets te maken en iets op te bouwen.’
En dat opbouwen deed ze: als franchisenemer in de personeelsbemiddeling begon ze 17 jaar geleden op nul, om in 2015 Smart Talent op te richten, haar eigen werving- en selectiebureau voor vaste banen.
Tekst gaat verder onder de foto
Smart-AI
In 10 jaar tijd breidde ze uit met Smart Flex, voor bemiddeling van flexibel personeel en Smart People, gericht op detachering voor de zorg en gemeente. ‘Ik begon vanuit huis, inmiddels zitten we nu 9 jaar in het Koetshuis in Rotterdam. De Smart Group bestaat nu uit 3 bv’s en daar zal het niet bij blijven. Het eerstvolgende waar ik nu aan denk is een Smart-AI bv, een tech-bv volledig gericht op de implementatie van AI-gericht werken binnen organisaties.’
Het ondernemerschap brengt soms zorgen en slapeloze nachten met zich mee, maar betekent voor Sara ook overwinnen. ‘Tijdens corona bijvoorbeeld stortte onze business in, maar we zijn toch overeind gebleven en dat komt door onze warme relaties en trouwe opdrachtgevers.’
‘Ik omschrijf ons als een ‘Boutique Recruitmentbureau’: met zorg, aandacht en oprechte interesse gaan we duurzame partnerships aan met onze klanten. We streven ernaar om de beste professionals te leveren, denken mee, zijn eerlijk en transparant. Onze klanten worden zo automatisch onze ambassadeurs.’
Tekst gaat verder onder de foto
Trots op doorzettingsvermogen
De afgelopen 10 jaar zijn niet altijd makkelijk geweest, maar als je doorzet, kom je ver, aldus Sara. ‘Ik ben altijd met een optimistische blik erin blijven geloven. Ook bij teleurstellingen, altijd weer doorgaan. Dus ja, ik ben wel trots op mijn doorzettingsvermogen. Ik hoorde iemand eens zeggen: ‘Het leven is verwarrend eenvoudig’. Zo kijk ik er ook naar: op het moment dat er zaken niet goed lopen, draai ik mijn relativeringsknop aan en dan maak ik het luchtiger. Ook richting de klant: we houden het eenvoudig, transparant en inzichtelijk. Dat is wel ons onderscheidende vermogen.’
Het 10-jarig bestaan wil Sara dit jaar zeker vieren, maar concrete plannen heeft ze nog niet. ‘Ik denk dat het een klantenevent in het Koetshuis wordt. Ook wil ik er met mijn team bij stilstaan, want je hebt een team van professionals om je heen nodig die erin geloven en willen meebouwen.’
‘Het is fijn om samen je successen te vieren en de teleurstellingen te delen. En vergeet de funfactor niet! We moeten serieus in onze business zijn, maar met een beetje zelfspot en humor wordt het alleen maar leuker.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.