Wie het sfeervolle Fletcher Boutique Hotel Slaak-Rotterdam binnenstapt, kan niet om de monumentale trap in de lobby heen. De trap leidt naar onder andere de press rooms op de eerste verdieping. Een oude typemachine op een tafel tegen de muur verwijst naar de journalistieke historie van het pand, waar ooit de drukkerij van Het Vrije Volk was gehuisvest. Maar anno 2025 is het de wereld van de hotellerie die hier tot leven komt onder de bezielende leiding van Rob Hermans. De CEO van Fletcher Hotels is een man met een drive om te groeien, te verbeteren en steeds weer nieuwe kansen te pakken.
Rob groeide op in Arnhem, in een ondernemersgezin. ‘Mijn vader had twee sigarenwinkels. Geen keten, gewoon twee zaken die hij met hart en ziel runde. Misschien heb ik daar wel iets van meegekregen, maar waar mijn drang naar groei vandaan komt? Geen idee. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik dingen groter en beter wilde maken.’
Na de meao vertrok Rob naar Haarlem, waar de heao-opleiding Small Business hem klaarstoomde voor het zelfstandig ondernemerschap. Een stage bij Free Record Shop bracht hem naar Rotterdam. ‘Hans Breukhoven gaf op mijn school een gastcollege. Zijn verhaal vond ik zo intrigerend dat ik mijn stage bij Free Record Shop wilde doen. Ik kwam daar op de marketingafdeling terecht. Die bestond uit één man … Toen hij een maand na mijn aanstelling werd ontslagen, stond ik er ineens alleen voor. Meteen in het diepe gegooid, maar wel een prachtige kans. Acht jaar later stond er een volwaardige marketingafdeling. Ik heb veel geleerd van Hans, een ondernemer pur sang.’
Tekst gaat verder onder de foto
Van cd’s naar hotelbedden
Via Free Record Shop rolde Rob de hotellerie in. Hans Breukhoven raakte bevriend met Chris Luken, de bedenker van de Hotelbon en grondlegger van Fletcher Hotels. Toen Hans zijn aandelen verkocht, ging Rob mee met Chris. ‘In 2001 hadden we vijf hotels. Ik ben toen ingestapt als aandeelhouder en directeur. We hebben eerst een hoofdkantoor opgebouwd, net als bij Free Record Shop. Alles wat niet in een hotel hoeft, centraliseerden we daar: inkoop, administratie, marketing, HR. Zo konden de hotels zich volledig richten op de gast. Inmiddels hebben we 118 hotels, waarvan twee in Duitsland. Op het hoofdkantoor werken 250 mensen die ervoor zorgen dat alles in de hotels soepel loopt.’
Het cv van Rob is overzichtelijk: twee functies in zijn leven. ‘Maar steeds met een totaal andere invulling. Bij Free Record Shop begon ik als stagiair en eindigde ik als marketingmanager met een team. Bij Fletcher startte ik met vijf hotels, nu runnen we er meer dan honderd. De titel is hetzelfde gebleven, maar mijn rol veranderde voortdurend.’
Elke dag een beetje beter
Wat typeert hem als ondernemer? Rob hoeft niet lang na te denken. ‘Ik wil het bedrijf elke dag een beetje beter maken. Groeien, professioneler worden, slimmer automatiseren, betere mensen aantrekken en zorgen dat zij zich blijven ontwikkelen. Groei is voor mij geen doel op zich, maar het geeft wel mogelijkheden. Dankzij groei hebben we een naamsbekendheid van 85 procent opgebouwd. En dankzij groei kunnen we investeren in technologie, betere systemen en professionele afdelingen. Dat is voor mij de essentie van ondernemen: beter maken, mooier maken, groter maken.’
Of de branche daarbij uitmaakt? ‘Eigenlijk niet. Marketing vind ik leuk, maar een bedrijf bouwen nog veel leuker. Met de snelheid van technologische ontwikkelingen wordt ondernemen alleen maar spannender.’
De Rotterdamse parel
Anderhalf jaar geleden deed zich de kans voor om Hotel Slaak over te nemen. ‘Ik woon al jaren in Rotterdam en was altijd op zoek naar een hotel dicht bij het centrum, op hoog niveau. Dit pand had alles: historie, klasse, uitstraling. Het was van Marriott, maar toen dat failliet ging, hebben wij het overgenomen. Fletcher heeft hotels in alle soorten en maten, van eenvoudig tot zeer luxe. Dit is eigenlijk een vijfsterrenhotel, dat wij als viersterrenhotel runnen. Boutique, kleinschalig, luxe, met een verfijnde keuken en dito menukaart.’
Het restaurant ’t Slaakhuys blijkt een schot in de roos. ‘De bezetting van het hotel is het hele jaar rond de 87 procent. We wilden dat het restaurant ook een plek voor Rotterdammers zou worden en dat is gelukt. Mensen komen hier lunchen, borrelen, dineren. We organiseren zondagslunches met artiesten en dat trekt vooral locals. Dat is precies de balans die we zochten: een hotel voor internationale gasten én een restaurant voor de stad.’
Tekst gaat verder onder de foto
Een ondernemer in Rotterdam
Rob voelt zich inmiddels thuis in Rotterdam. ‘In het begin vond ik het een rommelige stad. Arnhem en Haarlem, waar ik heb gewoond, zijn toch heel anders. Maar ik ben Rotterdam steeds meer gaan waarderen. De stad is enorm veranderd, met indrukwekkende architectuur en een geweldig aanbod aan horeca en cultuur. Ik woon in Hillegersberg, een kwartiertje van de stad, tussen de bossen en plassen. Ideaal.’ En de Rotterdammer? Rob glimlacht. ‘Eigenzinnig, direct en ondernemend. Zo ben ik zelf ook. Dat past dus goed.’
Voetbalvader
Rob is 22 jaar getrouwd en vader van Luca en Vito, een tweeling van achttien jaar. Hoewel hij zelf niet als voetbalfan begon, veranderde dat door zijn twee zoons. ‘Vanaf hun vierde waren ze gek van voetbal. Ze spelen bij VOC, altijd samen in hetzelfde team. Ik sta al jaren elke zaterdag langs de lijn. Fletcher is hoofdsponsor van VOC en we hebben een box bij Feyenoord. Inmiddels heeft voetbal een belangrijke plek in ons gezinsleven. Vito is ook jeugdtrainer bij VOC, dus je snapt: bij ons thuis gaat het vaak over voetbal.’
De tweeling studeert aan de TIO business school in Rotterdam. ‘De één international business, de ander hotelmanagement. Eén van hen heeft hier in Slaak stage gelopen en vindt de hotellerie fantastisch. Ik denk dat er straks twee ondernemende mensen aankomen in de horeca’, zegt Rob trots.
Tekst gaat verder onder de foto
Ondernemen en opladen
Met 118 hotels op de teller is Rob veel onderweg. ‘Ik bezoek al onze hotels, maar slapen doe ik thuis. Altijd.’ Robs vrouw komt oorspronkelijk uit Spanje, waar ook het rustpunt van het gezin ligt. ‘De jongens zijn tweetalig opgevoed en spreken goed Spaans. Ons tweede huis ligt dan ook in Spanje, Marbella. Ik probeer elke maand een paar dagen te gaan. Vrijdag heen, maandag terug. Daar laad ik op. Even afstand nemen, en daarna weer vol energie verder.’
Ambities zonder einde
Zijn dromen? ‘Eigenlijk doe ik precies wat ik wil doen: Fletcher nog mooier en professioneler maken. De Duitse markt op, straks België in 2026 en uiteindelijk Europa veroveren. Fletcher als een olievlek over het continent. Of ik dat allemaal zelf ga meemaken? Geen idee, maar het vooruitzicht geeft energie. En ondertussen hou ik me bezig met innovaties als AI. Wat dat kan betekenen voor de hotellerie, daar krijg ik echt een kick van.’
Over stoppen denkt hij nog niet. ‘Misschien word ik zoals Van der Valk: tot het eind doorgaan. En misschien straks een dagje langer Marbella, haha!’
Tekst: Nienke Landré
Fotografie: Fletcher Hotels
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.