Zaken doen?
Rotterdamse Zaken
  • Over ons
  • Partners
  • Contact
  • Dark Mode
Rotterdamse Zaken Logo
  • Over ons
  • Partners
  • Zaken doen
  • Contact
  • Zoeken

  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
 
Rotterdamse Zaken
 
  • Over ons
  • Partners
  • Zaken doen
  • Contact
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Reizen
 
rotterdamse-zaken-logo

Goed voor Elkaar

dinsdag 02 december 2025

Als kind droomde hij niet van een eigen bedrijf. Toch runt Marc Noyons nu al bijna twintig jaar leasemaatschappij ProMobility, met zo’n 1500 leasecontracten, twee vestigingen en een helder motto: Goed voor Elkaar. Het is het verhaal van een Rotterdamse jongen uit Geervliet die als onervaren ondernemer begon, zijn mentor verloor, zijn business zag instorten … en daar uiteindelijk een sterk bedrijf én een duidelijk kompas aan overhield.

Ondernemen zat er helemaal niet in, vertelt Marc. Tot een grote klant bij zijn toenmalige werkgever Broekman Motorships in 1997 vertrekt en hem meevraagt. ‘Die klant wilde weg bij Broekman, maar had wel een mannetje in Rotterdam nodig die voor hen het werk zou doen. Als ik voor mezelf zou beginnen, zouden zij met me meegaan.’

Thuis rekent hij het door: tweehonderd auto’s per maand, zevenhonderd gulden marge per auto. Mooie cijfers, maar de stap voelt te groot. ‘Ik zag een mooie boterham, maar ik durfde niet. Ik vond het eng.’ Dan komt zijn oude havo-mentor in beeld: Kees van Veen, voorzitter van de plaatselijke tennisvereniging en serieondernemer pur sang. Hij luistert naar Marc en besluit hem te helpen: ‘Ik ga geen dossiers voor je doen, ik houd me verre van operationele dingen, maar ik stel wel mijn netwerk voor je open.’ Kees legt 10.000 gulden in, waarmee Marc een klein kantoortje kon inrichten met bureau, computer, fax en telefoon.

Tekst gaat verder onder de foto


Leren ondernemen
Kees heeft 30 procent van de aandelen, Marc 70: NOYONS Forwarding is gestart. ‘Hij heeft me enorm geholpen in het ondernemer zijn; ik heb zoveel van die man geleerd. Wat we deden: wij importeerden als expediteur auto’s vanuit Japan voor de Engelse markt. Wij regelden onder andere de douane-inklaringen en daarna gingen de auto’s door naar Engeland.’ Zo begint Marc in zijn eentje. ‘Vanaf dag één ging het goed,’ zegt hij. ‘Maar ik moest nog wel leren om echt ondernemer te zijn.’ In die beginjaren is hij vooral bezig met de operatie. Factureren schuift hij voor zich uit, tot Kees op een maandagochtend een enorme stapel dossiers ziet liggen. ‘Hij zei: je gaat nu als de sodemieter factureren, want als je niet factureert, krijg je geen geld.’

Een harde les, die aansluit op wat Marc van huis uit meekreeg. ‘Ik kom niet uit een ondernemersgezin, maar wel uit een huis waar sparen normaal is. Mijn vader was een keiharde werker en heeft nooit één gulden hoeven lenen om bijvoorbeeld een auto of wasmachine te kopen. Hij zei tegen mij: wees voorzichtig en zorg dat je genoeg geld in het bedrijf houdt.’

Daar houdt Marc zich aan. Hij houdt de verdiende guldens en later euro’s in de zaak en bouwt reserves op. Ondertussen werkt hij keihard, tot hij besluit dat dit niet het leven is dat hij wil. ‘Ik wilde niet worden zoals Kees was: altijd alleen maar werken, geen tijd voor je kinderen. Ik had er inmiddels zelf twee en maakte een afspraak met mezelf: thuis is thuis. Heel mijn ondernemersleven heb ik ’s avonds thuis gegeten. Structureel zeventig uur in de week werken vind ik een zwaktebod.’

Tekst gaat verder onder de foto


Alleen verder zonder Kees
Jarenlang is Kees de man bij wie Marc te rade gaat. ‘Kees was 1,70m lang, maar ik keek huizenhoog tegen hem op. Wat hij vond dat er moest gebeuren, dat deed ik.’ Totdat alles ineens verandert. Op een dinsdag in 2003 is Kees nog op kantoor geweest en gaat daarna nog even sporten; ’s avonds wordt Marc gebeld dat hij plotseling is overleden.

‘Hij is dood neergevallen van zijn hometrainer. Ineens was hij er gewoon niet meer.’ Het is een klap, menselijk én zakelijk. Maar het wordt ook een keerpunt. ‘Vanaf dat moment begon mijn groei als ondernemer en als mens pas echt. Ik moest eigen keuzes maken, knopen doorhakken.’

Alsof dat nog niet genoeg is, klapt juist in die periode de markt waarin hij actief is in elkaar. De grijze export van Volkswagens naar Engeland wordt onmogelijk gemaakt, het Britse pond beweegt de verkeerde kant op en de handel droogt op. ‘Ik had geen handel meer en mijn compagnon was dood. Dankzij de wijze raad van mijn vader, om altijd voor genoeg financiële reserves te zorgen, kon ik het een tijdje uitzingen met mijn gezin. Maar ik moest natuurlijk wel wat anders gaan doen.’

Tekst gaat verder onder de foto


De geboorte van ProMobility
Dat ‘wat anders’ ontstaat in 2004 aan een keukentafel in Krommenie, bij Dick Dekker. Hij werkte voor een Volkswagendealer in Zaandam, waar Marc jarenlang auto’s voor de export kocht. De klik was er meteen. ‘Hij vertelde tijdens een lunch dat hij eigenlijk iets anders wilde. En ik zei: jij wílt iets anders, ik móet iets anders. Zullen we samen iets gaan doen?’

Met een blanco A4 voor zich analyseren ze de markt. Ze zien hoe grote leasemaatschappijen kleine lokale leaseclubs opkopen en daarmee ook het persoonlijke contact met mkb-ondernemers. ‘Die mkb’ers waren gewend aan een leasebedrijf ‘om de hoek’ die hun bedrijf kende. Ineens kregen ze een accountmanager in bijvoorbeeld Almere, die geen binding had met de regio en een klein wagenpark niet zo interessant vond.’

Hun idee is simpel: een leasemaatschappij die zich juist op die mkb’er richt, met korte lijnen, persoonlijke aandacht en uitmuntende service. ‘Zo werd ProMobility geboren. De eerste drie woorden van ons businessplan: service, service, service.’ Met ZuidWest Lease in Goes als partner startten Marc en Dick in 2006 met drie aandeelhouders, twee directeuren, één medewerker en nul klanten. ‘We zijn als een dolle de markt op gegaan. Ontzettend gedreven, en we groeiden als een gek.’

Dan breekt in 2008 de financiële crisis uit, banken trekken de teugels aan en de samenwerking met de Zeeuwse partner komt onder spanning te staan. Marc en Dick besluiten dat het tijd is voor een andere investeerder. Ze laten hun trackrecord zien en in 2010 stapt investeringsmaatschappij Amerborgh uit Amsterdam in. ‘Vanaf dat moment konden we onafhankelijk verder en echt gaan bouwen.’

Tekst gaat verder onder de foto


Beste leasemaatschappij
Nu, bijna twintig jaar later, staat er een solide bedrijf. ‘We zijn van nul naar 1500 leasecontracten gegroeid, hebben zo’n 40 miljoen aan financiering lopen, twee vestigingen en zestien mensen op de payroll. Maar daarmee zijn we nog steeds een relatief klein clubje.’ Tegelijk blijft de basis hetzelfde: aandacht en service. Het motto van ProMobility -Goed voor Elkaar- vat dat samen; dat is hun DNA. ‘We hebben het als bedrijf goed voor elkaar, we zijn goed voor onze klanten, goed voor onze medewerkers en we zijn goed voor de mensen om ons heen.’

In 2020 laat ProMobility een klantonderzoek uitvoeren door branchevereniging VZR. ‘Op basis van de uitkomsten zijn we van 2022 tot en met 2024 uitgeroepen tot Beste Leasemaatschappij van Nederland in de categorie Klein en Middelgroot. Gewoon omdat onze klanten zo’n megahoog rapportcijfer aan ons gaven. Dus we doen kennelijk toch iets goed’, lacht Marc.


Onderbuikgevoel
Wie ProMobility bezoekt, komt niet in een glimmend kantoorpand terecht, maar in een gerestaureerde boerderij in Geervliet: de voormalige boerderij van boer Piet de Graaf. ‘In de schuur stonden vroeger de koeien. Daar woon ik nu. En waar boer Piet woonde, daar werken wij, met een team van gedreven mensen. Vijf centimeter van de tussendeur: dat is mijn woon-werkverkeer, haha.’ Regelmatig lopen er stagiairs rond, onder wie vorig jaar zijn eigen zoon. ‘Wij ouderen praten vaak een beetje neerbuigend over Gen Z, maar mede door die jonge gasten hebben wij AI in ons bedrijf omarmd. Wij leren veel van hun manier van denken en doen en hoe zij in het leven staan. En daar passen wij onze bedrijfsvoering op aan.’

Andersom kunnen zij weer van hem leren. Over ondernemen, vallen, opstaan en vooral doorgaan, ondanks tegenslagen. Maar ook over luisteren naar je gevoel. ‘In 1998 was ik zo groen als gras en inmiddels kan ik zeggen dat ik veel levens- én ondernemerservaring heb. Een van de belangrijkste lessen: in het begin wil je met iedereen zaken doen, ook als het niet goed voelt. Dat doe ik niet meer. Ik heb geleerd om naar mijn onderbuikgevoel te luisteren: als iets niet goed voelt, doe ik het niet. Zonder spiritueel te doen: dat is wel waar ik in geloof.’

Tekst gaat verder onder de foto


Jonge honden in Geervliet
Zo staat er in een voormalige oude boerenschuur een moderne leasemaatschappij, met een ondernemer die op zijn 57ste zegt dat hij zich 37 voelt. Nog altijd ambitieus, nog altijd met z’n poten in de klei. Vastbesloten om het Goed voor Elkaar te hebben én te houden. ‘We willen doorgroeien naar 2000 leasecontracten,’ zegt Marc. ‘Als een stelletje jonge honden gaan we daar op af. En ondertussen zorgen we dat het met onze klanten, onze mensen en elkaar vooral ook gewoon goed blijft zitten.’

Tekst: Nienke Landré

Fotografie: Vincent van Dordrecht

rotterdamse-zaken-logo

Rotterdamse zaken
Menu
  • Over ons
  • Partners
  • Contact
  • Privacy Policy
Categorieën
  • Nieuws
  • Longreads
  • Reizen
 
  • Video's
  • Podcasts
Volg ons
© 2025 Rotterdamse Zaken
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}