Kees Jansma roemde tijdens het eerste theatercollege van Rotterdamse Zaken de duidelijkheid van Louis van Gaal. Tijdens zijn periode als perschef van het Nederlands elftal werkte Jansma met drie bondscoaches samen. Van Gaal viel op door zijn duidelijkheid: ‘Spelers hebben daar behoefte aan en in bedrijven geldt dat ook voor werknemers.’
Ruim dertig partners van Rotterdamse Zaken luisterden in het sfeervolle Theater Walhalla aandachtig naar Jansma die geïnterviewd werd door directeur Jan Dirk Stouten. Jansma gaf jarenlang leiding bij Studio Sport, in zijn eigen bedrijf en werkte bij de KNVB nauw samen met de bondscoaches Marco van Basten, Bert van Marwijk en Louis van Gaal. ‘Gezien zijn ervaring ging ik met Kees in gesprek over leiderschap’, aldus Stouten. ‘Hij heeft in zijn lange carriere heel veel meegemaakt en kan daar uitstekend over vertellen.’
Louis van Gaal
‘Louis bereidt zijn spelers tot in detail voor op wedstrijden’, zei Jansma. ‘Tijdens het WK in Brazilië kreeg elke speler voor elke wedstrijd een boekje waarin stond beschreven wat er in welke situatie van hem verwacht werd. Ook in besprekingen werd daar aandacht aan besteed. Van Gaal was altijd kort in zijn argumentatie. Dat deed hij bewust. Hij zei me dan dat hij anders moest onthouden wat hij allemaal gezegd had tegen bijvoorbeeld een speler die hij niet opstelde. Hij was dus bewust kortaf en duidelijk. Spelers hebben daar behoefte aan en eigenlijk is dat in bedrijven niet anders.’
Tekst gaat verder onder de foto
Succesvolle ondernemer
Jansma is vooral bekend van zijn werk voor radio en televisie. Niet iedereen weet dat hij samen met een compagnon een goed lopend mediabedrijf opbouwde dat ze verkochten aan Reinout Oerlemans. ‘Achteraf denk ik dat we succesvol waren omdat we genoegen namen met lagere marges dan concurrenten, simpelweg heel hard werkten en de medewerkers van het eerste uur financieel lieten profiteren van ons succes.’
Kleinschalige bijeenkomsten
Het ging in het Rotterdamse theater twee dagen voor de start van het EK voetbal ook over de kansen van Oranje en er was volop gelegenheid om vragen te stellen en eigen ervaringen te delen. Ook dat laatste werd op prijs gesteld. ‘Het is goed om de verhalen van andere ondernemers en directeuren te horen’, gaf een van de aanwezigen aan. ‘Bovendien leer je elkaar zo kennen en weet je wat er speelt binnen andere bedrijven. Het was een mooie ochtend.’
Tekst gaat verder onder de foto
Zes bijeenkomsten
Elke partner van Rotterdamse Zaken is jaarlijks welkom bij zes bijeenkomsten. ‘De helft daarvan is kleinschalig van opzet’, sluit Stouten af. ‘Dan maken mensen echt contact met elkaar en gaan ze samen dingen doen. Dat gebeurde deze keer ook weer.’
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.