Zaken doen?
Rotterdamse Zaken
  • Over ons
  • Partners
  • Contact
  • Dark Mode
Rotterdamse Zaken Logo
  • Over ons
  • Partners
  • Zaken doen
  • Contact
  • Zoeken

  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
 
Rotterdamse Zaken
 
  • Over ons
  • Partners
  • Zaken doen
  • Contact
  • Nieuws
  • Longreads
  • Video’s
  • Podcasts
 
rotterdamse-zaken-logo

Kan dat niet sneller?

donderdag 28 november 2024

Met de samenwerking tussen SBA van Sander Brouwer en Dryffus is een oplossing gevonden voor de logistieke uitdaging van het crewvervoer bij KLM. Ruim vijf jaar geleden begon het avontuur: Het bedrijf van Sander ontwikkelde een facturatiemodule om de crewtransporten van KLM te stroomlijnen. Met succes. ‘We begonnen met KLM Cityhopper, maar inmiddels is ook het grote KLM en zelfs Transavia aangehaakt. We hebben onszelf bewezen.’

En hoe werkt het precies? ‘Als de crew van KLM lang aan het werk is, moet er voor hen een overnachting geregeld worden’, legt Sander uit. ‘Ze kunnen niet terugvliegen, dus brengen taxi’s hen naar hotels. Maar dit om gaat om tientallen bestemmingen met verschillende hotels en diverse taxibedrijven.’

Het is een administratieve jungle. ‘Het gaat om zeker 300 ritten per dag verdeeld over 80 bestemmingen. En elk taxibedrijf stuurt weer zijn eigen facturen die gecontroleerd moeten worden. Echt een enorme klus.’

Tekst gaat verder onder de foto


Complexe puzzel
Dat moet anders kunnen, dacht Sander. En dus bouwde hij met SBA een systeem dat deze complexe puzzel vereenvoudigt. ‘Alle ritten worden geregistreerd in een logboek. Wij koppelen de vluchtgegevens aan de ritten, zetten alles netjes in een schema, en Dryffus, onze klant, doet de rest vanuit de tool. Met een druk op de knop kunnen zij zien waar en wanneer een taxi nodig is.’

Met deze tool verdwijnt de administratieve rompslomp, vertelt Sander. ‘Vroeger kreeg KLM aan het einde van de maand van elke taxileverancier een stapel facturen. Een berg werk om die allemaal door te spitten. Nu draaien we de rollen om: wij sturen een conceptfactuur naar het taxibedrijf, gebaseerd op de ritten.’

‘Een taxibedrijf uit bijvoorbeeld Barcelona ontvangt onze factuur met wat wij denken dat zij moeten factureren. Zij checken de factuur en kunnen eventuele aanpassingen doorvoeren, inclusief hun eigen factuurnummer. Vervolgens sturen wij het geheel door naar Dryffus. En doordat het systeem zo soepel loopt, krijgen taxibedrijven ook sneller betaald. Iedereen blij!’

Tekst gaat verder onder de foto


ISO-certificeringen
Sander heeft zijn nek uitgestoken om van dit project een succes te maken. ‘Toen ik vijf jaar geleden eens met Dryffus meekeek en zag hoe alles nog handmatig ging, kon ik het niet laten te vragen: kan dat niet sneller? En toen zijn we gaan bouwen. Tijdens de coronaperiode hebben we met ISO-certificeringen de laatste puntjes op de i gezet. Toen het luchtverkeer weer toenam, stonden we vooraan in de rij. En nu gebruikt niet alleen KLM Cityhopper onze tool, maar ook het grote KLM en Transavia.’

Oscar Huls (oprichter Dryffus):

‘Het begon bescheiden, jaren geleden, met slechts drie bestemmingen van KLM Cityhopper. Maar dat groeide al snel uit tot tien, en voor we het wisten hadden we in 2009 het volledige crewtransport van KLM Cityhopper binnen Europa in onze portefeuille. Met die schaalvergroting kwamen ook de nodige uitdagingen. Het oplossen van de “complexe puzzel” was echt noodzaak. Het ging niet langer om alleen taxiritten regelen. Nee, we moesten ook de communicatie met tientallen taxibedrijven in verschillende landen stroomlijnen. Elk bedrijf had zijn eigen aanpak, tarieven en facturatiesysteem. Dit zorgde voor een lawine aan losse documenten en administratie. Dat werd met de snelle groei al snel een onhoudbare situatie. En toen begon de samenwerking met Sander Brouwer van SBA.’

Tekst: Cris Rolandus

Fotografie: Vincent van Dordrecht

rotterdamse-zaken-logo

Rotterdamse zaken
Menu
  • Over ons
  • Partners
  • Contact
  • Privacy Policy
Categorieën
  • Nieuws
  • Longreads
 
  • Video's
  • Podcasts
Volg ons
© 2025 Rotterdamse Zaken
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}