Als jonge jongen droomde Bert de Lange van Delibert van een leven in de Verenigde Staten. ‘Mijn wens was om te emigreren,’ vertelt hij. ‘Mijn vader heeft in de VS gewoond, net als neven en nichten. En mijn zus woont er nog steeds, in St. Louis. Ik heb een warme band met dat land en wilde daar een bakkerij beginnen. Maar toen ontmoette ik een leuk meisje, en met haar ben ik nu 35 jaar getrouwd,’ lacht hij.
Zijn vrouw zag een verhuizing niet zitten. ‘Toen zei ik: als we niet vertrekken, wil ik in Nederland iets voor mezelf beginnen. Ik was opgeleid als banketbakker en werkte bij Martinair Partyservice als patissier, maar besloot de stap te zetten.’
Tekst gaat verder onder de foto
Van schuur tot zaak
De start van Delibert ruim 30 jaar geleden was bescheiden. ‘Zoals zoveel bedrijven begonnen we in een schuur bij mijn moeder thuis. Rond kerst stonden we daar hapjes te maken. Een geweldige tijd,’ blikt Bert terug.
Een belangrijke doorbraak kwam toen Schmidt Zeevis hem als vaste leverancier binnenhaalde. ‘Hans Schmidt was gecharmeerd van mijn werk en noemde mijn naam bij hotels. Dat was mijn kickstart.’
Vandaag de dag verzorgt Delibert vanuit Schiedam de catering van lunches en borrels voor bedrijven, hotels, vergaderlocaties en congressen in de regio Rotterdam. ‘We begonnen ooit met 75 hapjes voor een klant, tegenwoordig maken we er soms 12.000. Toch blijft de kwaliteit hetzelfde: alles moet vers zijn, met aandacht gemaakt. Er zit liefde in.’
Tekst gaat verder onder de foto
Ambacht
Voor De Lange draait zijn werk niet alleen om smaak, maar ook om uitstraling. ‘Het moet niet alleen lekker zijn, het moet er ook mooi uitzien. Presentatie is belangrijk. Als je iets maakt, moet je er voor de volle honderd procent achter staan. Dat is ambacht.’
Bert laat trots de website van het bedrijf zien. ‘Kijk, deze mix-schalen, dat ziet er toch fantastisch uit? Ik hou van dingen waar je het vakmanschap in ziet. Dat kunnen bloemen zijn, sieraden, maar ook een goed gemaakte lunch. Je voelt dat er werk in zit, dat het leeft.’
Tekst gaat verder onder de foto
Meer dan een standaard broodje
Delibert telt inmiddels 35 medewerkers, van wie velen er al meer dan tien jaar werken. ‘Daar ben ik echt trots op,’ zegt Bert. ‘We doen het samen. Zonder hun inzet zou Delibert niet zijn wat het nu is.’
Sinds 2012 heeft het bedrijf ook een eigen webwinkel, waarmee klanten eenvoudig complete lunches en borrels kunnen bestellen. ‘We werken voor prachtige bedrijven in en rond Rotterdam. Al meer dan dertig jaar laten we zien dat catering veel meer kan zijn dan een standaard broodje.’
Wat de toekomst brengt, weet Bert niet precies. Maar één ding is zeker: zijn liefde voor het vak blijft. ‘Of het nu om tien of tienduizend broodjes gaat, ik wil dat mensen de passie proeven. Dat is wat mij elke dag drijft.’ Tegelijk investeert Delibert volop in AI-oplossingen die het bestelproces nog vlotter moeten maken. ‘Zo kunnen we onze klanten nog beter bedienen.’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Sylvia Kuiper
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.