‘Een persoonlijke klik kun je niet vangen met AI.’ Rémie Valk onderzoekt hoe ze AI kan inzetten voor haar recruitmentbureau The Hunters Club. Een data search naar hard skills, het persoonlijke gesprek blijft voor de soft skills.
‘AI duikt overal op en ik heb de afgelopen tijd onderzocht wat er nou daadwerkelijk op de markt is. Daarmee heb ik zitten rommelen in hoeverre het voor mij belangrijk is en wat ik ermee doe’, legt Rémie haar zoektocht uit om haar werkprocessen te versnellen en te optimaliseren met AI.
‘Begrijp me goed, ik ben groot voorstander van AI. Ik maak er ook overal gebruik van en probeer het daar waar mogelijk te implementeren. Alleen heb ik in de praktijk ondervonden dat er met AI nog geen goed gesprek op gang komt. Het geeft mogelijkheden en aanknopingspunten, maar geen meningen en gevoel.’
Tekst gaat verder onder de foto
Persoonlijke koesteren
En juist dat is heel belangrijk als het aankomt op het werven van personeel. ‘We doen altijd een op maat gemaakte data search naar geschikte kandidaten, maar de kennismaking laten we bij de werkgever. De zoektocht wordt daarmee objectiever en er komen soms verrassende matches uit. Zo heb ik weleens klanten die zeggen: mijn ideale kandidaat blijkt heel anders te zijn na een aantal gesprekken die ik zonder jullie niet gevoerd zou hebben. Het geeft zelfs inspiratie voor nieuwe activiteiten of een andere invulling van de job dan waar ik in eerste instantie aan gedacht heb.’
Die match met bijvoorbeeld drive of humor is nog niet te ondervangen met AI, heeft Rémie gemerkt. Als voorbeeld noemt ze een gesprek dat ze zelf voerde met een AI-telefoniste op een techbeurs voor de recruitmentwereld. ‘Je merkt toch dat er nuances in zitten die niet kloppen. Er zijn gewoon persoonlijke vragen en opmerkingen die je niet kan voorzien of beantwoorden.’
‘En wij merken dat nuances het allergrootste verschil maken in wat wij doen. Op het moment dat mensen merken dat het niet meer persoonlijk is, dan haken ze af. En daar zit echt onze kracht: dat persoonlijke te blijven koesteren. AI kan geen karakters compleet definiëren, hoe iemand omgaat met een stresssituatie of hoe diegene gedijt op thuiswerken.’
Tekst gaat verder onder de foto
Gevoelens of meningen
‘Een AI-bot is nog geen kloon van hoe jij in de wedstrijd zit met al je ervaringen en kan nog niet goed genoeg inspelen op gevoelens of meningen. Een persoonlijke klik kun je niet vangen met AI. Je werkt straks voor misschien wel vijf dagen per week met die nieuwe werknemer samen dus dan moet je gevoel wel kloppen.’
‘Daarnaast is AI nog veel gebaseerd op gegevens die reeds bestaan, terwijl er niet te voorspellen is hoe welwillend iemand is om een baan aan te pakken. Dus ja, AI kan voor een optimalisering en kostenreductie zorgen, maar we blijven sterk staan voor het persoonlijke contact met kandidaten.’
Tekst: Laura Tenret
Fotografie: Vincent van Dordrecht
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.