Op de bovenste verdieping van het hoofdkantoor van Facilicom Group in Schiedam biedt het bedrijfsrestaurant een panoramisch uitzicht over de regio. Een geweldige plek voor een goed gesprek met Nathan de Ridder, directeur PPS, Management & Advies en senior salesmanager Mirjam Marée-van Reek, beiden werkzaam bij Facilicom Solutions. Een gesprek over groeien met behoud van menselijkheid, de kracht van samenwerking en een gedeelde Rotterdamse hartslag.
Facilicom Group is een toonaangevende facilitaire dienstverlener met ruim 20.000 medewerkers in Nederland en België. Van schoonmaak tot catering, van beveiliging tot consultancy: het familiebedrijf is actief in meerdere sectoren en biedt naast de losse diensten ook integraal facility management. Onderdeel daarvan is Facilicom Solutions, waar Nathan en Mirjam zich richten op het verbinden van mensen, processen en organisaties.
Tekst gaat verder onder de foto
Zachte landing
Geboren in Gorinchem, studeerde Nathan bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. ‘Op een gegeven moment ben ik gewoon gaan afstrepen op de lijst met profielschetsen van 150 bedrijven die op de universiteit werden aangeboden. Er bleven er twee over: Port of Rotterdam en Facilicom Group.’
De keuze viel op het laatste, vooral vanwege het traineeship dat Nathan direct een leidinggevende rol bood. ‘Ik had altijd al het idee dat ik graag mensen aanstuurde. En Facilicom Group bood een zachte landing in het werkende leven, met ruimte voor leren en ontwikkelen. Die belofte hebben ze echt waargemaakt.’
Vijftien jaar later is Nathan nog altijd bij Facilicom Group te vinden. Niet in één rol, maar in vele: ‘Dat is het mooie. Het bedrijf is zo divers dat je hier eigenlijk elke paar jaar een nieuwe functie kunt vervullen zonder van werkgever te wisselen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Hospitality in het bloed
Mirjams route naar Facilicom Group liep via de hotellerie. ‘Ik wilde vroeger dierenarts worden, maar het werd de Hogere Hotelschool in Den Haag,’ vertelt ze lachend. Daarna volgden jaren bij NH Hotels, Bilderberg en Event Hotels. ‘Die wereld heeft me gevormd. De hospitality zit diep. Ik hou van mensen verbinden, van service, van commercie met een menselijke touch.’
Drie jaar geleden maakte Mirjam de overstap naar Facilicom Group. ‘Het voelde meteen goed. Ondanks de schaalgrootte is het een echt familiebedrijf. En ik zag dat er ruimte was voor commercieel ondernemerschap. Dat trok me enorm aan.’
Natuurlijke synergie
Binnen Facilicom Solutions werken Nathan en Mirjam intensief samen. ‘Nathan is onze directeur, en ik doe met mijn team de voorkant: sales en klantrelaties,’ zegt Mirjam. ‘We vullen elkaar goed aan. Hij overziet het grotere geheel, ik ben sterk in het maken van connecties.’
Nathan knikt: ‘Wat ik bijzonder vind aan Mirjam, is haar vermogen om de relatie met onze consultants warm te houden. Ze ziet ze echt. Dat zorgzame zit in haar DNA.’ Andersom noemt Mirjam hem een voorbeeld. ‘Zijn helikopterview, zijn rust, zijn visie; ik leer daar veel van.’
Beiden hebben een energieke, pragmatische stijl van werken. ‘Onze valkuil is dat we soms te snel gaan,’ zegt Nathan. ‘Maar gelukkig kunnen we elkaar daar op aanspreken. De communicatie is open en eerlijk. Dat maakt het verschil.’
Tekst gaat verder onder de foto
Groeispurt
Toen Nathan twee jaar geleden directeur PPS, Management & Advies werd, bestond het team uit dertig consultants. Inmiddels zijn dat er vijftig. ‘Bijna een verdubbeling, in korte tijd. Daar zijn we trots op, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee’, zegt hij. ‘We willen wendbaar blijven, met behoud van onze cultuur’, vult Mirjam aan.
‘Consultants werken vaak bij de klant op locatie. Juist daarom is het zo belangrijk dat ze bij ons hun thuisbasis blijven voelen.’ Er is dan ook veel aandacht voor verbinding, van padeltoernooien tot borrels en een jaarlijkse tweedaagse. Nathan: ‘Het is onze ambitie om door te groeien naar honderd consultants. Maar alleen als we erin slagen dat warme, menselijke karakter te behouden.’
Rotterdam
Hoewel hun paden anders zijn gelopen, delen Nathan en Mirjam een diepe verbondenheid met Rotterdam. ‘Ik ben er niet geboren, maar heb er sinds mijn studie wel mijn leven verder opgebouwd’, zegt Nathan. ‘Het voelt als mijn stad. We wonen nu in Park-Zestienhoven met onze drie jonge kinderen. Vroeger Kralingen, nu iets burgerlijker, maar nog steeds heel Rotterdams.’
Ook Mirjam voelt een diepe band met de stad. ‘Geboren in Rotterdam, opgegroeid in Oostvoorne. Mijn liefde voor de stad bloeide op toen ik voor Bilderberg werkte en Rotterdam internationaal moest verkopen. Ik heb me echt verdiept in Rotterdam. De skyline, de mix van oud en nieuw, de culturele energie … voor mij is Rotterdam de mooiste stad van Nederland.’
Tekst gaat verder onder de foto
Achter de schermen
De kracht van het werk zit voor beiden in de diversiteit aan opdrachten én de menselijke verhalen daarachter. ‘Ik was laatst op werkbezoek bij Organon ‘ vertelt Nathan. ‘Om daar in een cleanroom te kijken, krijg je tot je ondergoed vervangende kleding aan. Daar maken ze onder andere anticonceptiemiddelen. En ónze mensen zorgen voor het facilitaire management van onder andere specialistische schoonmaak en beveiliging. Deze kijkjes achter de coulissen van onze klanten vind ik fantastisch. Net als de doorontwikkeling van collega’s. Als je zoals ik al wat langer meeloopt in het bedrijf, zie je collega’s van plek naar plek gaan. Mega-gaaf vind ik dat.’
Wat Mirjam drijft, is het gevoel dat zij en haar team altijd een oplossing kunnen bieden. ‘Klanten hebben een vraagstuk en ik weet dat we een team van topcollega’s hebben die dat kunnen oplossen. Die verbinding maken is mijn grootste voldoening.’
Vooruitkijken met ambitie
Als het over de toekomst gaat, beginnen Nathans ogen te glimmen. ‘De arbeidsmarkt verandert, de technologie gaat razendsnel. Wat wij doen – de juiste mensen de juiste plek bieden – dat kunnen we straks in nog veel meer sectoren doen. We managen al het verkeer op de provinciale wegen van Noord-Holland en bedienen zelfs bruggen op afstand! Wie weet, besturen we over een paar jaar containers in de haven. Kom ik toch nog bij Port of Rotterdam binnen’, zegt Nathan met een volle glimlach.
Ook voor Mirjam hoeft de toekomst niet per se op een andere plek te zijn. ‘Als ik maar bij Facilicom Group blijf. Dit is een bedrijf waar ik bij wil horen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Zolder verbouwen
Hoewel hun banen intensief zijn, weten beiden ook ontspanning te vinden. Mirjam: ‘Eten, drinken, wijnen, gezelligheid. Ik ben getrouwd met Jeroen, die een horecazaak runt in Oostvoorne, en samen hebben we een zoon van tien. Mijn hond is mijn wandelmaatje. Hopelijk komt er binnenkort een tweede (hondje!) bij.’
Voor Nathan is het thuis met zijn jonge gezin ook een organisatie. ‘Mijn vrouw Feline en ik hockeyen bij HCR, net als onze oudste zoon. En ik klus graag. Mensen verwachten het niet, maar ik heb onze zolder zelf verbouwd, inclusief badkamer. Werk en privé lopen in elkaar over, maar dat voelt natuurlijk.’
Leiderschap met een menselijke maat
Misschien is dat wel het geheim van hun samenwerking: een natuurlijke balans tussen resultaatgerichtheid en menselijkheid. ‘We willen impact maken,’ zegt Nathan. ‘Voor klanten, voor collega’s, voor de samenleving.’
En dat doen ze. Niet met grote woorden, maar met betrokkenheid, visie en een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid.
Tekst: Nienke Landré
Fotografie: Sylvia Kuiper
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.