Op zondag 13 april staat #demooiste weer op de agenda: de NN Marathon Rotterdam. Duizenden atleten doorkruisen de stad op weg naar de finish op Coolsingel! Van wereldtoppers die de marathon in twee uur (!) voltooien, tot de vele recreanten die ook hun eigen topprestatie leveren. Sommigen lopen voor de uitdaging, anderen ter nagedachtenis van een geliefde of om geld in te zamelen voor een goed doel. Wat hun motivatie ook is, iedereen heeft zijn of haar persoonlijke verhaal.
In aanloop naar de marathon kijken we vooruit met partners van Rotterdamse Zaken die half april ook aan de start staan, tussen al die duizenden deelnemers. Vandaag doen we dat met Mark van Iddekinge van Schot Accountants.
Hoe vaak heb je de marathon van Rotterdam al gelopen?
‘Twee keer. Dit wordt mijn derde en waarschijnlijk ook mijn laatste. Ik baal wel, want afgelopen weekend heb ik een spiertje in mijn nek verrekt. Ik loop nu bij de fysio en het gaat gelukkig iets beter, maar leuk is het niet zo vlak voor de start.’
Tekst gaat verder onder de foto
Waarom loop je de marathon?
‘Voor mijn vader. Hij is vorig jaar overleden. De route loopt ook langs de buurt waar hij woonde, in IJsselmonde. Dat maakt het extra bijzonder. Ik ben niet echt een gevoelsmens, maar ik weet zeker dat het zondag wel een momentje wordt. Dit keer loop ik in m’n eentje, de vorige twee edities deed ik met vrienden. Toen werd ik er eigenlijk een beetje in meegesleurd, ha ha.’
Wat is je mooiste herinnering aan de marathon van Rotterdam?
‘Dat is lastig kiezen. Maar toch: de finish. Vooral van mijn eerste marathon, dat moment dat je de eindstreep haalt na maanden trainen. Geweldig. En daarna natuurlijk de ‘derde helft’, met vrienden en bekenden nog de kroeg in. Dat hoort er ook bij.’
Het mooiste stuk van het parcours?
‘Zonder twijfel het moment dat je het Kralingse Bos uitkomt. Je loopt daar een soort muur van mensen in. Je wordt echt gedragen door het publiek. Wat ik zo mooi vind: wildvreemden die je naam schreeuwen. Dat vind ik zo stoer. De marathon van Rotterdam leeft. Ik ben ook bij marathons in Parijs, Berlijn en Athene geweest om vrienden aan te moedigen, maar dat voelde toch anders. In Parijs miste ik die echte beleving. Hier in Rotterdam hebben we echt iets unieks.’
Tekst gaat verder onder de foto
Wat betekent Rotterdam voor jou?
‘Ik ben geboren en getogen in Rotterdam. Als kind heb ik een lange tijd in het Sophia Kinderziekenhuis gelegen, toen nog in Bergpolder. Elke keer als ik daar in de buurt kom, is dat bijzonder. Die periode heeft me gevormd en mijn band met de stad is daardoor ook heel sterk.’
Heb je een richttijd?
‘Ik hoop ‘m onder de vier uur te lopen. Voor mijn vader. Mijn vorige marathons liep ik in 4.15 en 4.18. Vooral in het Kralingse Bos verloor ik veel tijd, daar had ik het echt zwaar. En je ziet daar ook anderen instorten, mensen die op de grond zitten of kramp hebben. Als je dat ziet, krijg je het zelf ook zwaarder.’
Tekst: Cris Rolandus
Fotografie: Vincent van Dordrecht & Mark van Iddekinge (privé)
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.